waarom geeft men schoenen niet gewoon de vorm van voeten?

als je naar voeten kijkt, is de vorm dat de grote teen het meest uitsteekt en de voet dan afhelt naar de kleine teen. tegelijk is de hiel smaller dat een voorvoet.
En hoe lopen de meeste schoenen...spits naar voor, al dan niet afgerond.
Waarom maakt en geen schoenen zoals voeten zijn? dat doet men met andere kledij toch ook? er bestaan bv toch geen hoeden waarbij je je hoofd in een vierkant gat moet wringen...

4 jaar geleden
in: Mode
4.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Ze bestaan wel hoor schoenen die naar de kleine teen afhellen. Ik heb momenteel zo'n paar aan.
Erna55
4 jaar geleden
Voeten zijn er in verschillende typen. Zie : https://images.app.goo.gl/Rybnw7DX4qF7DdcNA
Amadea
4 jaar geleden
Bij Intersko Comfortschoenen wordt zulk aangepast schoeisel verkocht. Bijvoorbeeld https://www.intersko.nl/dames/klittenbandschoen/3602/ultimo-elk of https://www.intersko.nl/dames/veterschoen/3723/bessie of https://www.intersko.nl/dames/veterschoen/3667/leeds-ii-tex
Ritsuka
4 jaar geleden
Je hebt 'Barefoot Running' schoenen, zoals Vibram Five-Fingers, die zijn naar je voet gevormd.
Cryofiel
4 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat de grote teen het meest zou uitsteken? Hier twee plaatjes van heel normale voeten: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Morton%27s_toe.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7c/Foot-shaped_vessel%2C_late_6th_c_BC%2C_Prague_Kinsky%2C_NM-H10_1690%2C_140821.jpg
Abcde
4 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat er geen vraag naar is. Schoenen worden vaak massaal geproduceerd en aangepast aan het modebeeld. Ook dan wordt er rekening gehouden met de gemiddelde voetvorm door bij het ontwerpen gebruik te maken van een leest. De meeste mensen hebben daar geen moeite mee en kunnen hier prima op lopen. Heb je een afwijkende of probleemvoet dan is dat lastig. Ook bij een afwijkende kledingmaat of hoofdmaat is een passend exemplaar van wat je zoekt moeilijk te vinden. Vind je wel het juiste model maar het voldoet niet aan het modebeeld dan moet je meestal diep in de buidel tasten omdat het verkoopaantal kleiner is en het productieproces duurder.
Inekez1
4 jaar geleden
"En hoe lopen de meeste schoenen...spits naar voor, al dan niet afgerond." Naar mijn idee zijn de meeste schoenen juist wel naar de vorm van de (gemiddelde) voet. Maar elke voet is uniek en daarom is passen bij schoenen ook erg belangrijk. Bij 'puntschoenen' zoals cowboylaarzen is het overigens niet de bedoeling om je tenen in die punt te vouwen. Ook bij die schoenen hoort het breedste deel van je voet in het breedste deel van de schoen. Alleen heb je dan nog een stuk ruimte met lucht over voorin je schoen. Om de een of andere reden is er vooral bij vrouwen en meisjes een neiging om zo klein mogelijke schoenen te willen hebben. Veel vrouwen lopen dan ook in schoenen van 1 of meer maten te klein. Bij kleding zie je dat trouwens ook, tegenwoordig ook bij de heren. Alles is stretch, of de knopen springen er bijna af en toch komt niemand op het idee om gewoon een maat grotere jasje of broek te nemen. Producenten en consumenten laten zich leiden door mode, vraag en aanbod.

Antwoorden (1)

Schoenen met de vorm van de voeten vindt men plomp, niet esthetisch, noch modieus. Daarom lopen de meeste schoenen spits naar voren.
Al in de Middeleeuwen droeg men zogenaamde snavelschoenen of poulaines: in sommige gevallen werd de punt zo lang dat deze op kniehoogte moest worden vastgemaakt aan het been. De schoen diende als statussymbool: hoe langer de punt, hoe belangrijker iemand was.
Er bestaan overigens wel schoenen die ‘als handschoenen’ zitten:
https://qph.fs.quoracdn.net/main-qimg-2253bbc610a7cbb220dd677da9e29fac
SimonV