Kunnen horlogebandjes universeel zijn?

Kunnen sommige horlogebandjes zowel door mannen als vrouwen gedragen worden? Of is er altijd wel een onderscheid te maken hierin bij de juwelier?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Mode
1.7K
Bordensteker
5 jaar geleden
Ik heb een goedkoop geweven kunstof (perlon) bandje aan zitten zoals dit:
https://www.watchera.nl/shop/perlon-horlogeband-20mm-diversen-kleuren/?v=796834e7a283
Zulke horlogebandjes zitten achterlangs het horloge over de huid doorgaand helemaal rondom je pols en gaan tientallen jaren mee. Je moet ze van tijd tot tijd even in een lauw sopje wassen maar er kan eigenlijk niets echt aan verslijten.
Alleen het simpele metalen gespje wordt na enige tijd dof; en op mijn huid verkleurt het oppervlak zelfs (net zoals de poten van sommige brillen door inwerking van de huid verkleuren). Maar mechanisch verslijt er verder niets aan: er komen geen voorgeboorde gaten in het bandje aan te pas. Eenvoud is het kenmerk van het ware. Mijn horloge is overigens iets te smal voor een bandje van 20 mm breedte. Maar ik heb er vele jaren geleden zonder probleem eentje van 18 mm breedte gevonden en dat past prima.

Antwoorden (2)

Een groot deel is universeel, bij enkele van de grotere merken kan men enkel kiezen tussen man-vrouw model.
Wij kunnen zowel universele als merkoriginele onderdelen en horlogebanden leveren.
fremar
5 jaar geleden
Horlogebandjes zijn in beginsel universeel. De kleur en/of het motief kan een bandje wel meer/minder geschikt maken als universeel bandje, maar de neutrale bandjes, bijvoorbeeld van bruin of zwart leer, kunnen door zowel mannen als vrouwen worden gedragen.
Bij het kiezen van een bandje ben je afhankelijk van de maat van het horloge. In het verleden waren dameshorloges doorgaans aanzienlijk kleiner dan herenhorloges, maar tegenwoordig hebben veel dameshorloges ongeveer dezelfde doorsnede als herenhorloges. Dus zeker de brede horlogebandjes zijn vaak universeel. De smallere zullen meer geschikt zijn voor de kleinere dameshorloges.
En verder is het meer een kwestie van je eigen smaak of voorkeur.