Waarom zit er zoveel meer kleur in sportkleding dan in 'gewone' kleding voor mannen?

Bij vrouwenkleding is het verschil minder opvallend, maar bij herenkleding is er toch wel een heel duidelijk verschil vind ik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vraag en aanbod. Ik werk in een kledingwinkel en zwart, grijs en donderblauwe kleding loopt gewoon beter als rood, geel, oranje en andere kleuren.

Antwoorden (2)

Je zou je vraag eigenlijk andersom moeten stellen.
"Waarom dragen mannen meestal zo saaie kleding, behalve bij sport?"
Dat is omdat mannetjes met elkaar in competitie moeten in de slag om de wijfjes.
Dan moet je er dus stoer uitzien, en niet verwijfd met kleurtjes. En de kleding moet ook getuigen van status. Een hoge rang.
Tijdens het sporten ligt de prioriteit op de sport. Dus op jezelf.
Dan vervallen de voorgaande normen tijdelijk.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Nou, ik kan me nog herinneren dat de fans van een bepaalde voetbalclub absoluut niet wilden dat het team in roze ging spelen...
Sport heeft vaak te maken met snelheid of kracht, dan is het belangrijk dat je opvalt, zodat anderen rekening met je kunnen houden. Een wielrenner met een geel shirt valt beter op dan 1 met een zwart shirt, ook voor teamspelers is het makkelijker om ploeggenoten te herkennen. Mannen dragen bij hun werk ook vaak opvallende kleuren om deze reden. Privé is dit niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 voor het eerste deel.
"Mannen dragen bij hun werk ook vaak opvallende kleuren om deze reden." klopt in mijn ogen niet. De meesten gaan toch in pak? Een pak heeft geen opvallende kleuren.