Wat is de kleinste cupmaat ?

Ik heb hele kleine borsten. Telkens als ik zoek naar kleine bh's op het internet krijg ik zo veel mogelijkheden !! Maar wat is nu eigenlijk de kleinste cupmaat ? Bedankt !!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Mode
20.9K
criseyde
9 jaar geleden
Ga eens langs bij een Livera o.i.e.d. en laat het daar opmeten, dan weet je meteen jouw maat. Je hoeft je daar echt niet voor te schamen want die verkoopsters hebben echt alles al gezien van heel klein tot heel groot. Bovendien is het heel belangrijk dat je de juiste maat BH draagt, juist als ze nog groeien.
esth0r
9 jaar geleden
cup a-soup!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk moet ik je adviseren om inderdaad naar een lingerie speciaalzaak te gaan. Het is zeer moeilijk om zelf je lingeriemaat te bepalen en om online lingerie te kopen.
Het is niet zomaar dat 8/10 vrouwen een verkeerde maat dragen.
Je hebt niet enkel cupmaat en rugomtrek, je moet ook rekening houden met de vorm van je borsten (vol, slap, hol, ... ) en de inplanting van je borst (hoog, laag, meer uiteen, ..). En weet dat een maat maar een letter en cijfer is ... met de juiste maat aan kan het zijn dat je borsten voller en dus visueel ook groter lijken. Onlangs heb ik een bevriende dame advies gegeven en de juiste maat opgemeten. Ze droeg een Europese 80C, waarmee ze vrij breed leek, nadien droeg ze voor een soepele beha een 70E en voor een voorgevormde beha een 70F, wat een zeer groot verschil is, maar ze leek zoveel slanker en haar taille werd geaccentueerd.
Zo zie je maar ... het is maar een cijfer/letter. Succes!

Het beste antwoord

De kleinste confectiecupmaat is AAA. Die kun je echter alleen vinden in hele gespecialiseerde winkels. En dan bedoel ik niet de lingeriewinkels, maar echt winkels gespecialiseerd in kleine cupmaten. Zie bijvoorbeeld deze link http://www.dekleinebhshop.nl/alle-bhs/camille-kanten-bh voor een BH waarvan de kleinste te bestellen maat 70AAA is.

Maar om je maat te weten, heb je meer nodig dan alleen weten dat je 'hele kleine borsten' hebt. Je BH-maat wordt bepaald door je onderomvang (de omvang gemeten onder je borsten) en de omvang van je borsten (gemeten over de volle borst, ongeveer ter hoogte van je tepel). Het verschil tussen die maten bepaalt je cupmaat en de onderomvang bepaalt je omvangmaat. Met een grote omvang gaat in verhouding de cupmaat omlaag, omdat het verschil tussen de twee maten dan kleiner is. Een vrouw die een 70AA heeft en iets aankomt zodat de omvang 75 wordt, zal met exact hetzelfde formaat borsten daarom uitkomen op een 75AAA. De grootte van de cupjes van een 70AA en een 75AAA (of een 80B en een 75C, een 65A en een 70AA) is precies hetzelfde.

Je kunt een BH-maat calculator gebruiken op internet om daar een idee van te krijgen (bijvoorbeeld deze: http://www.hunkemoller.nl/nl_nl/tips-advies/bra-fitguide.html). Daar staat ook een instructie van hoe je het moet meten. Maar als jij in de AAA/AA-maatjes valt, komt jouw maat niet voor in de tabel dus zul je zelf moeten rekenen. Dat 'probleem' heb ik ook altijd, maar de tabel geeft je een prima idee van hoe je je maat moet berekenen ook als jouw specifieke maten niet voorkomen in de tabel.

In de praktijk vind je deze maten gewoon niet, tenzij bij gespecialiseerde zaken. Op de tienerafdeling kun je nog eens een 65 tot 75AA vinden, maar grotere omvang niet. De kleinste maat die je vindt bij zaken als HEMA of V&D is (op de damesafdeling) meestal 75 of 80AA, al zul je daar over het algemeen echt naar moeten zoeken. Je kunt ook elastische topjes kopen: ik weet je leeftijd niet, voor een tiener is dat wellicht een optie. Voor mij als volwassen vrouw zijn damestopjes te wijd over de borsten en de tienertopjes knellen onder mijn oksels. Ik zit een beetje tussen een 75AA en 80AAA in, maar in de praktijk draag ik vaak 75A of 80A. Omdat ik meestal BH's met voorgevormde of voorgevulde cups draag, zie je door m'n kleding heen toch niet dat ik wat ruimte heb in die cups. Als je dus even zoekt kun je vaak wel iets vinden wat redelijk zit en goed staat; voor de steun heb je het toch niet nodig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie ook:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zie dat in de link naar de maatcalculator van Hünkemuller het haakje per ongeluk bij de link is komen te staan, dus die is niet aanklikbaar. Dit is de juiste: http://www.hunkemoller.nl/nl_nl/tips-advies/bra-fitguide.html Echter: de later toegevoegde link (in de bron) naar de tabel van de kleine BH shop is waarschijnlijk zinniger als je echt een kleine maat hebt. Ook daar staat een instructie bij voor het juist opmeten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog beter dan zelf meten, kun je je maat laten meten bij een goede lingeriezaak. Veel vrouwen lopen met de verkeerde bh maat. Maar dat doet niets af aan je antwoord +.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan aan mij liggen hoor, maar ik krijg altijd de indruk dat ze bij de meeste lingeriezaken niet veel kaas hebben gegeten van de kleinere cupmaten. Dat is ook wel logisch trouwens, want voor vrouwen met grotere maten is een goede BH veel belangrijker. De enige reden dat ik er één draag, is omdat het met BH net wat meer lijkt. Ook als ik geen vulling draag, komt in een BH de vorm net wat mooier uit (vind ik). En bij eens strak shirtje zie je zonder BH veel sneller je tepels er doorheen, maar er zijn meer trucjes om dat te voorkomen natuurlijk. Alleen als ik naar Livera of Hunkemöller ga (dat zijn natuurlijk wel de ketens dus er zullen meer gespecialiseerde zaken zijn) dan heb ik - áls ze mijn maat al hebben - de keuze uit precies twee of drie bh'tjes.
Amadea
9 jaar geleden
"ik krijg altijd de indruk dat ze bij de meeste lingeriezaken niet veel kaas hebben gegeten van de kleinere cupmaten": die ervaring heb ik ook bij één lingerieketen. Daar kwam echt een reactie in de zin van nou als je kleiner dan een B-cup hebt dan hoef je helemaal geen bh te dragen dus die hebben wij niet. Gelukkig bestaan er ook ook andere lingeriewinkels!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het ligt dus niet enkel aan mij, Amadea. Wel een vreemde opmerking trouwens. Ik heb voor de steun van mijn borsten absoluut geen BH nodig, maar er zijn veel meer redenen waarom je een BH zou dragen. Ik noem er hierboven al een paar, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer. Ook vrouwen met kleine borsten willen wel eens leuk voor de dag komen voor hun partner, om maar eens een voorbeeld te noemen. Moet je dat dan doen in een elastisch topje dat alles platdrukt, of topless? Of in je witte katoenen hemd? Ik snap echt wel dat het voor de dames met een grotere boezem veel belangrijker is om een goedzittende en steunende BH te dragen, maar ik krijg wel meer en meer de indruk dat terwijl er voor de grotere maten in de afgelopen jaren juist veel verbeterd is aan de verkrijgbaarheid, de kleinere maten steeds moeilijker te krijgen zijn. Dat geldt niet alleen voor BH's trouwens.

Andere antwoorden (1)

hoi,

De allerkleinste is 65AA