Waarom nemen we geen gewoonten over van andere landen als schoenen uitdoen ?(ref Japan)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
3.4K

Het beste antwoord

In landen als Japan en Korea wordt heel veel op de grond /
vloer geleefd. Ze hebben of gebruiken weinig zitmeubels als stoelen en banken. Ook eten doen ze " op de vloer" Ze zitten op de grond aan een lage tafel.
Slapen doen ze vaak op dunne matrassen " futtons" die over de grond uitgerold worden. Het is dus van belang om diezelfde grond zo schoon mogelijk te houden.
Dus.. schoenen uit in oa traditionele japanse huizen, hotels en restaurants.

Dat " op de vloer leven" heeft een simpele reden. In veel aziatische landen wordt al sinds de oudheid het huis verwarmd middels vloerverwarming. Ondol.

Het is op de grond dus warmer en comfortabeler dan een halve meter erboven.

Dit in tegenstelling tot onze westerse manier van huizen verwarmen.. bij ons is het op de grond vaak te koud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Wij hebben stinkvoeten omdat wij altijd de schoenen aanhouden in huis... Dus daarom nemen wij die gewoonte niet over...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het nut daarvan zijn. Ik vind het prima gaan met schoenen aan thuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die nemen we wel over. Hier in huis worden altijd de schoenen uitgedaan voor het naar binnengaan. Net zoals in Japan.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ook meerdere woningen waar dat gebruikelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe je je schoenen buiten uit??
Om een gewoonte van iets of iemand over te nemen moet je eraan gaan wennen. Bijvoorbeeld door dagelijks een Japanner over de vloer te krijgen die steeds zijn schoenen uittrekt, of zelf in Japan te verblijven en het daar steeds te zien gebeuren. Zo kan je langzaam iets gaan overnemen.

Maar de meeste mensen krijgen niet geregeld Japanners over de vloer en verblijven daar ook niet. Japan is nu eenmaal wat verder naast de deur om gewoontes ervan te kunnen overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het heel normaal om mijn schoenen uit te doen als ik thuis ben, daar heb ik thuis pantoffels voor.

Als ik bij iemand anders te gast ben, vraag ik altijd netjes of ik mijn schoenen uit moet doen. Niet meer dan logisch.

Elke andere cultuur heeft wel iets dat je meer aanspreekt dan bij je eigen cultuur.

In de Amerikaanse cultuur vind ik het weer super dat zij in de supermarkt vragen of je hulp nodig hebt met de boodschappen naar je auto te brengen en ze pakken je boodschappen netjes voor je in (een extra tasje om vleeswaren e.d). Niet alles van de Amerikaanse cultuur spreekt mij aan, maar dat zijn altijd persoonlijke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet alleen in japan moet je je schoenen uit doen maar ook bij turkse mensen is mijn ervaring
en ik had een buurvrouw die uit iran kwam en ook bij haar moesten de schoenen uit

ik vind he teen goed idee want je neemt toch wel veel vuil mee naar binnen onder de schoenen

misschien nemen we het wel over als we zien dat het bij anderen ook kan

wij denken misschien dat het niet beleefd is om aan je gasten te vragen de schoenen uit te doen maar dan kan je wel pantoffeltjes neer zetten in alle maten

mijn man zal nooit zijn schoenen uit doen want die heeft zulke erge zweetvoeen dat het genant zou zijn om ze uit te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlanders nemen best wel gewoontes over. Mijn man en ik doen in huis onze schoenen altijd uit. Bij mijn ouders was dat niet zo. En ook hebben we altijd een glas water naast ons avondeten staan; bij mijn ouders niet.
14 jaar geleden
omdat we dan direct allemaal een gasmasker moeten opzetten