De onhygiëne van handzeep...

In mijn redenering lijkt handzeep mij uiterst onhygiënisch.. Je wrijft vuile handen over het ding, je krijgt er schuim voor terug maar het vuil en bacterieën dat aan je handen kleefde.. kleeft nu op de zeep..

Dus ik vraag me af waarom zoveel mensen dit nog gebruiken in de tijden van vloeibare zepen?

Is dit effectief zo onhygiënisch dan ik denk?

Toegevoegd na 2 uur:
ter info: ik ben echt niet fobisch hoor! het was maar een vraag dat in me opkwam..

Zou er nooit een staaltje zijn genomen van zeep waarbij ze dit kunnen controleren? (denk eerder aan openbare toiletten waar handzeep ligt..)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
4.9K

Het beste antwoord

De bedoeling van zeep is niet zozeer het doden van bacterieen, maar het makkelijk oplosbaar maken van vet en op die manier verwijderen van vuil van je handen. Ontsmetten doe je er zeker niet mee, en dat is ook niet wenselijk, want die normale bacteriën op je huid heb je gewoon nodig voor een gezonde weerstand.

Het blokje zeep voor de handen is overigens al behoorlijk op zijn retour. Vloeibare zeep, waarbij je een niet eerder aangeraakte portie op je handen doseert, is inmiddels al veel gangbaarder, en zeker (en al jaren) op openbare toiletten.

De meeste bacteriën echter die schadelijk voor je zouden kunnen zijn (andermans bacteriën uit ontlasting met name) zitten aan de kraan, de deurkruk en de handdoek.
Heel erg lang overleven deze echter niet. In openbare toiletten je handen niet wassen is feitelijk bijna de meest hygisenische optie, al zou je dan idealiter ook de deurkruk niet aan moeten raken. En daarna een tijdje je mond niet aanraken met je handen of niks eten. Maar nogmaals, echt doodziek zul je er niet van worden.

Overigens is het bij handzeep ook wel de bedoeling dat je na het insmeren van je handen de zeep, ook het zeepje zelf, weer netjes afspoelt voor je het teruglegt. Of er ooit onderzoek is gedaan naar de hoeveelheid bacteriën op een zeepje is mij onbekend. Wel naar die in het bakje pinda's op de bar : daar bleken de ontlasting- en urinesporen van gemiddeld 20 of 30 mensen te zitten. Eet smakelijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De bacteriën die naar jouw zeggen nog aan de handen zouden kleven worden weggewassen met het handenwassen en misschien zelfs gedood door de zeep.
Je wast je handen toch om de bacteriën op je handen kwijt te raken?
Dit gebeurt dan toch ook als ze eerst op de zeep hebben gezeten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad achterhaald, maar als het desinfecterende zeep is, zal het micro-organismen doden.

Maar je spoelt zeep toch ook mee met je handen? Dus dan verdwijnt het echt groffe vuil ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is laatst in het nieuws geweest dat handen wassen alleen nuttig is als je je handen wast zoals ze dat in ziekenhuizen doen. bacterieen zijn wat dat betreft erg hardekkig. Het helpt dus niet veel als je zoals de meeste van ons zo'n 6 a 8 seconden...

Toegevoegd na 2 minuten:
je handen wast, was ik nog vergeten. En ook leuk feitje is dat de warmte blazers aanzienlijk veel bacterieen blazen. Be warned! :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geld alleen voor de blazers waar geen filter in zit. Maar het is ook wel logisch, lekker warm daar houden ze van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht ik altijd dat die luchtblazers juist heel hygiënisch zijn...
Zeep is niet bedoeld als sterilisatiemiddel, het zorgt ervoor dat vuil en vet makkelijker oplossen in water. Je wast je handen wel schoon, maar niet bacterievrij. Nou zitten in dat vuil en vet wel aardig wat bacterien, dus als je na het wassen je handen afspoelt, spoelen díé bacterien wel mee weg.
De bacterien op de zeep zul je grotendeels al wegwrijven en -spoelen als je de zeep onder de kraan houdt om je handen in te zepen.
Onhygienisch is het niet, zeker niet meer dan een deurkruk beetpakken of de kassajuf betalen (geld is pas echt goor). Ook niet superbacteriebevrijdend, maar daar is zeep ook niet voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja geld is inderdaad goor, zeker nu met de Euro, gaat heel Europa door, God weet wat ze er allemaal mee uitspoken.
Ik wil het niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld stinkt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk dat bedoel ik nou, met God weet wat ze er mee doen, duwen ze het bijna in hun neus Bah, hahahaha
lang geleden zag ik bij klokhuis hier een programma over. de presentatrice waste haar handen en drukte haar vinger in zo'n baterie-groei-schaaltje die vervolgens een aantal dagen in een kast van 37 graden gezet werd. zo kon er nagegaan worden welke manier van handen wassen de meeste bacterien doodde. en wat bleek, niet het handen wassen zelf maar het afdrogen aan een handdoek bleek je handen bacterievrij te maken. de bacterien bleven achter in de handdoek. erg belangrijk dus om de handdoek regelmatig te vervangen. en zoals hierboven ookal beschreven, zorgen blowers alleen maar voor meer bacterie groei op je handen. ten eerste blijven ze zitten omdat je ze niet met een doek afdroogd en de warmte zorgt ervoor dat ze ook nog eens extra kunnen groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je handzeep kopen.
Afwasmiddel heb je altijd nodig in de keuken, dus ik was in de keuken mijn handen met afwasmiddel, ook nog een blok zeep is is helemaal niet nodig.

In de badkamer heb je altijd douchgel nodig, dus als ik daar ben, was ik daar mijn handen mee.

Handzeep in wat voor vorm ook, heb je helemaal niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeep is idd een bron van bacterieën, maar niet alle bacterieën zijn schadelijk.
In ziekenhuizen zul je nooit stukken zeep zien want daar zijn schonere handen belangrijk ivm kruisbesmetting. Alhoewel even vlug je handen met een kloddetje gewone zeep wassen zeker geen bacterieën dood.
Maar gewoon in jouw keuken en op de wastafel is 'gewoon' je handenwassen voldoende. Je kan natuurlijk vloeibare zeep kopen dat is hygiënischer, maar dit is niet noodzakelijk, je wordt niet gelijk ziek van elke bacterie die je aanraakt. Sterker nog, als alles teveel ontsmet is bouw je geen weerstand op, kom je dán wel een keer een bacterie tegen dan kan die gelijk aanvallen (beetje simpel uitgelegd want bacterieën zijn altijd en overal in grote getalen aanwezig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leuke van zeep is dat het vuil, bacterieën en vet "inkapselt". Dit gebeurt omdat zeep voor een groot deel bestaat uit langgerekte polaire moleculen . Met de apolaire staart richten de moleculen zich naar alle "vuil" deeltjes , met de ionogene koppen richten de moleculen zich van de vuildeeltjes af. De bacterieën, vet en vuil worden dan omringd door zeepmoleculen en daarmee voorkom je dat je het vuil opnieuw op je huid uitsmeert.
Dus ook met vieze stukken zeep kan je je prima reinigen.

Wel is het zo dat de huid een "natuurlijke" vetlaag heeft die door zeep wordt afgebroken. Die natuurlijke bescherming van onze huid fungeert als eerste lijns verdediging tegen verkeerde bacterieën . Er leven ook enorm veel goede bacterieën in de huid ( oppervlakte) . Door te veel met ( antibacterieële zeep ) te wassen worden te veel goed bacterieën geëlimineerd ...

Toegevoegd na 1 minuut:
waardoor je huid weer vatbaarder wordt voor infecties van de "verkeerde " ontstekingsverwekkende bacterieën.

Toegevoegd na 5 minuten:
Oei het is bacteriËn, dat is weer z'n contra- intuïtieve spelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik gewoon een handpompje met zeep, en voor het afdrogen papieren doekjes.
Zo voorkom je ook besmetting, omdat een handdoek vol met bacterieen kan zitten.