De knoop van mijn broek zit vrij los, hoe kan ik deze het beste vastmaken? Is dat een techniek voor?

Ik heb een broek zonder rits, wel een knoop waar een knoop hoort te zitten. Daaronder zit nog een knoop ipv rits, alleen deze zit vrij los. Het is een hele fijne broek dus afschrijven wil ik um niet.

Ik naai zelf eigenlijk nooit, maar zou graag willen weten op wat voor manier ik dit het beste kan aanpakken zodat hij weer goed vast zit. (en niet snel los gaat, dat gebeurde bij mijn winterjas...)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Mode
3.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is het een knoop die vastzet met een draadje of is die door je broek heen geslagen met aan de andere kant ook een knooponderdeel?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Owja dat is een goede, het is er een die vast zit met een draadje idd, stof ik net als een spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan volstaat het antwoord van Amadea... als je er niet uitkomt is er vast wel een buurvrouw die dat voor je doet in 3 minuten.

Het beste antwoord

Bij het vastzetten van een knoop op een kledingstuk van wat dikkere stof moet je rekening houden met ruimte tussen de knoop en de stof. Anders komt er zodra je het knoopsgat van de andere zijde om de knoop gedaan hebt te veel spanning op staan, en dan blijft de knoop inderdaad niet lang zitten.
Je hebt stevig garen nodig, een lange draad daarvan. Nadat je de draad in de naald hebt gestoken draai je het de andere kant van de draad meerdere keren om de naald, steekt het uiteinde onder de draad door, schuift het geheel naar onderen, en trekt het aan. Dan heb je een goede knoop onderin de draad zitten, die niet los kan gaan.
Je steekt van onderaf in de broek in, haalt de draad door een van de knoopsgaten, vervolgens bovenlangs door het knoopsgat aan de andere kant van de knoop, en terug in de juiste plek op de broek. Maar: je houdt de knoop een stukje bóven de stof vast, trekt het dus niet helemaal aan. Dan ga je aan de achterkant van de broeksluiting schuin opzij, steekt in, door het derde knoopsgat naar boven, en terug door het vierde gat. Ondertussen de knoop vasthoudend, dat die los boven de stof blijft. En daarna ga je meerdere keren door de knoopsgaten en stof heen, zodanig dat je twee lusjes aan de bovenzijde ziet. De laatste twee keer zet je daar een kruisje overheen, dus twee keer schuin over de knoop. Aan de achterzijde van de broeksluiting steek je de draad door de veelvoud van draadjes heen, en tenslotte leg je de draad met een knoopje vast.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor ruimte tussen stof en knoop kun je er een cocktailprikker of lucifer tussen steken. Als je klaar bent trek je die er tussenuit en draait de draad nog een paar keer om het bosje draden tussen stof en knoop. Nu de draad naar de achterkant steken en nog een paar steekjes over elkaar maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel jullie beiden!