is er een manier om een borduursel te verwijderen zonder het kledingstuk te beschadigen?

Het gaat hier om een borduursel gemaakt met een borduurmachine welke ik er dus niet meer op wil. Ik wil de kleding wel houden en blijven dragen maar dus niet beschadigen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
22.7K

Het beste antwoord

Dat kan alleen als je aan de achterkant van de stof geen beschadigingen in het kledingstuk ziet.
Vaak zit zo'n borduurwerk op een stuk verstevigd met vlieseline: Kijk maar eens of je aan de achterkant dat wit spul ziet zitten.

Voor het loshalen van het borduurwerk gebruik je een tornmesje.
Een tornmesje wordt gebruikt om stiksels los te halen. Het heeft een gevorkt uiteinde. Tussen de tanden van de vork bevindt zich een een scherpe rand die als mes fungeert. Een van de tanden is langer dan de andere. Deze is bedoeld om onder de stiksels te schuiven, waardoor ze vanzelf over het mesje schuiven en doorgesneden worden. De andere tand van de vork is korter en heeft een stompe punt. Hierdoor worden beschadigingen aan de stof voorkomen.
Een tornmesje kun je overal kopen. Bij de AH bij de fournituren en ook bij de Hema.
Zie bron en afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt hier speciale mesjes voor op de markt. Worden ook wel twanmesjes genoemd. Hiermee kan je het borduursel voorzichtig doorsnijden en vervolgens de draad verwijden etc etc. Het is een langdradig karwei, maar hiermee moet het wel kunnen lukken, zonder dat je na afloop kan zien, dat er oorspronkelijk een borduursel zat. Tenzij de stof rondom het borduursel natuurlijk inmiddels wat verkleurd is en de stof onder het borduursel niet.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken dat als een tornmesje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook.
Dat wordt priegelwerk, maar als je heel veel geduld hebt gaat het lukken. Je moet dan namelijk met een zo fijn mogelijk nagelschaartje aan de achterzijde alle draadjes die tot het borduursel behoren doorknippen. En daarna kan je aan de voorzijde met een stopnaald de stukjes draad er voorzichtig een voor een uit trekken. Geen kracht gebruiken, want dan rek je de stof van het kledingstuk uit. Met beleid stukje voor stukje verwijderen.
Amadea
11 jaar geleden
Hier heb je een mesje voor (tormesje).
Deze schept het touwtje aan de achterkant open snijd het door.