Kan een kleermaker elke lengte van een jeans vermaken?

Stel dat een jeans 15 cm te lang is. Kan een kleermaker dit dan vermaken zonder dat het er raar uitziet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
1.2K

Antwoorden (2)

Dat ligt aan het model.
Bij een recht model zal het niet zo'n probleem zijn. Maar bij een model waar meer vorm in zit, kun je je voorstellen dat de knie op een bepaalde hoogte zit. Wanneer je er zonder meer onderaan 15 cm afhaalt, heb je je knie op je scheenbeen hangen.
Bij bijvoorbeeld een smaller toelopende of juist wijd uitlopende pijp, gaat dat effect deels of helemaal verloren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook bijvoorbeeld bij een broek waar voorgesleten plekken inzitten, krijg je rare effecten als afgezakte knieën.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad is een recht model noodzakelijk. Heb je dit: dan kunnen veel kleermakers de broek zo vermaken dat het randje onderaan een spijkerbroek intact blijft (dus de broek wordt dan biet zomaar omgestikt). Het wordt op dusdanige wijze gedaan dat het randje er nog steeds zit.