Hoe komt het dat mijn zilveren kettinkjes sinds een paar maanden zwart worden om mijn hals en daarvoor niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Mode
4.4K

Het beste antwoord

Er zijn veel legeringen om zilver harder te maken. Hiervoor worden onder andere nikkel en tin gebruikt. Die kunnen zwart kan worden door verhoging van de zuurgraad van de huid, bijvoorbeeld door sterker te gaan zweten. En dat doe je vaak als je ziek bent. Het zilver zelf kan met zwavel, zuren en met ammonia reageren. Ammonia komt met transpireren via de huid vrij en kan ook zwarting veroorzaken. Dus zowel het zilver zelf, als de toevoegingen kunnen vanuit een chemische reactie de zwarting veroorzaken.
Blijkbaar is jouw lichamelijke gesteldheid de afgelopen maanden minder geweest dan voorheen. Als je er vaak last van hebt kun je in plaats van zilveren sieraden beter witgouden sieraden dragen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je ziet het niet, maar in de lucht zit waterstofsulfide. Dat kunnen uitlaatgassen van vrachtauto’s zijn, uitgebarsten vulkanen en andere dampen die door rotting ontstaan.
Als die waterstofsulfide in aanraking komt met zilver, vindt een chemische reactie plaats, waardoor je zilver zwart wordt. Die zwarte laag bestaat uit een stof die zilversulfide heet. Vergelijk het maar met roest op een ijzeren voorwerp. Zilver is het enige edelmetaal dat dit verschijnsel vertoont; een van de eigenschappen van edelmetalen is dat ze geen vlekken ontwikkelen door blootstelling aan de lucht.

Als je een bakje met heet water met soda erin en alluminium folie erbij doet, is hij zo weer glimmend en is het zwarte weg;)

Toegevoegd na 3 minuten:
De ketting moet wel contact maken met de folie natuurlijk:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medicijn gebruik, of verandering daar in, kan de oorzaak zijn.