Puist sneller rijpen?

OK, beetje onsmakelijke vraag dit keer. heb ineens een gigantische puist in mijn nek die behoorlijk zeer doet en vroeg me af of ik deze sneller kan laten rijpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
60.8K

Het beste antwoord

Ha, die Yvib;

Een likje trekzalf en een pleister erover wil ook wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

ja, door er goed warme compressen op te leggen, in combi met trekzalf.
mocht je koorts krijgen, dan naar de huisarts voor antibiotica.
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Koorts van een puist? Kán dat?
En dan antibiotica? Ik heb heel wat puisten gehad, soms zit er nog wel eens eentje (meestal klein, soms van die joekelige dikke). Maar koorts en antibiotica, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar keek ik ook een beetje van op maar wellicht door het stimuleren dat dat kan ontstaan.
Rieneke1
14 jaar geleden
een gigantische puist zou ik een abces noemen, en daar kan je zeker goed koorts van krijgen.
ik noem het voor de zekerheid, want zo via het scherm valt het moeilijk in te schatten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, wat is gigantisch? Mijn persoonlijke record is een puist ter grootte van een munt van twee Euro. Klinkt misschien niet heel groot, maar leg maar eens zo'n munt op je lichaam, dan zie je dat het toch best wel groot is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef, zo groot is hij gelukkig (nog) niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem geen antobiotica. voor iets als een puist. Trekzalf werk wel goed of een huisverweker.
Of het medisch verantwoord is, weet ik niet, ik maak de puist steriel open (spiritus op de omgeving aanbrengen voor steriliteit ) met een injectienaald, daarna zuig ik met de spuit ZONDER naald de puist leeg. Daarna een pleister met wat betadine erover.
Persoonlijk heb ik met deze aanpak goede ervaring.
Omdat het pijn doet is er wellicht ontsteking aan de gang.
Uitknijpen is dan zeer verkeerd, omdat het ontstoken vocht zich dan grotendeels verder onder de huid verspreidt
en dan een grotere infectie veroorzaakt.
Dan is niets doen beter.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak laat ik het niet eens rijpen maar probeer ik het zo snel mogelijk weg te krijgen. Dit doe ik door middel van zalfjes enz.. niet dat , dat de beste oplossing is. Want ook ik maak soms mijn huid open om vanuit daar mijn gezwelletje weg te laten verdwijnen. Alleen weet ik niet of dat een goede manier is, omdat je er een litteken van kan overhouden. Soms wel , soms niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat gaat niet, je hebt er geen invloed op... Net zo dat je geen invloed hebt op het rijpen van een ongeboren vrucht... Dat neemt zijn eigen tijd en als het rijp is, komt het eruit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vroeger deden mensen dat met een papje van warm (zo heet mogelijk) lijnzaad. (Drogist)
Wij deden het met broodpap. Brokjes brood in warme melk en dat zo heet mogelijk. Dit alles tussen een katoenen lap en op de steenpuist of bloedzweer gelegd. Binnen het uur was de puist rijp om uit te drukken.

Maar dat was kort na de oorlog, toen mensen nog heel vaak steenpuisten hadden. Lekker fris allemaal, maar wel een stukje Hollandse geschiedenis.
14 jaar geleden
Uitknijpen is slecht; dan 'besmet' je de rest van je huid en je kunt er een lelijk litteken aan over houden.

Beter: stomen. Dan komt het er vanzelf uit
(zonder knijpen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
antibiotica-zalfje smeren. Dan is ie zo verdwenen.