Wie heeft er gelijk? gulp of rits?

Mijn vrouw en ik verschillen van mening, wie geeft uitsluitsel?

We zijn het er over eens dat een gulp in een broek zit,
maar zij zegt dat dit alleen in een mannen broek zo heet en dat het bij vrouwen gewoon een rits is en geen gulp kan zijn.
Terwijl ik beweer dat een gulp een rits is in een broek, wie die ook draagt.

dus heeft een vrouwenbroek ook een gulp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
6.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit zijn leuke vragen +1

Het beste antwoord

Een gulp is een verticale opening in kleding voor het kruis, met een overslag.

Zo'n gulp kan afgesloten worden met een rits of knopen, maar ook gewoon niet. Denk aan bepaalde onderbroeken en pyjama's voor mannen, geen rits of knopen, wel een gulp.

Vroeger hadden vrouwen geen gulp (kleding sloot aan aan de zijkant, niet voor het kruis, en zonder de overslag die een gulp maakt) maar sinds vrouwen ooit mannenjeans (met gulp dus) gingen dragen, is de modeindustrie ingehaakt op de trend en is vrouwenbroeken met mannengulp gaan maken. En inmiddels is dat zo ingeburgerd, dat alleen een woordenboek nog weet dat een gulp eigenlijk de opening in een mannenbroek is (geweest).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Van Dale geeft het antwoord:

gulp de; v(m) -en opening vóór in een mannenbroek

Je vrouw heeft dus gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht altijd dat de rits in de gulp zat.
Dus de gulp de opening, en de rits waar je de opening mee kunt sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dacht ik ook, dus een puntje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blijkt volgens de link van menno ook zo te zijn
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou de uitdrukking "je gulp staat open "ook niet kloppen.Toch ??
Dan moet het toch zijn; "de rits van je gulp staat open "
Of denk ik nu verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel je gulp kan dicht blijven ondanks dat je rits open staat, zeker bij een oversized broek;-)
een gulp en een rits zijn 2 veschillende dingen, gulp is de opening en de rits is de afsluiter/opener. zowel mannen als vrouwenbroeken hebben ze allebei.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gulp_(kleding)

Toegevoegd na 57 seconden:
excuus gulpen zijn alleen voor mannebroeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens jouw link broek in het algemeen of mannen onderbroek
toch +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
owja, zelf verkeerd gelezen
Ook in een damesjeans heet het echt een gulp hoor!
En die gulp is er met rits of met knopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 Honden vechten om een been, en zipper gaat er mee heen.

*29 ~ 1913 - Cornelis Van De Wereld zijn geslachtsorgaan wordt na het plassen in twee stukken gedeeld na de uitvinding van de zopas vervaardigde ritssluiting.*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in vroeger tijden droegen vrouwen natuurlijk geen broeken. vandaar dat een gulp tot een "mannending" is verworden. maar nu dragen vrouwen ook broeken en of er nou iets achter die gulp zit of niet, volgens mij is een gulp een gulp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is mijn visie ook maar .................
Ik vraag me wel af,hoe dan zo'n opening in een damesbroek heette,toen er nog geen ritsen bestonden! En dat is in mijn optiek nog niet zo erg lang geleden,men sprak toen wel van een gulp voor herenbroeken,maar men noemde damesbroeke beslist geen knopen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opening heet een gulp.

Een gulp kan worden gesloten met een rits. Een gulp kan ook worden gesloten met knopen of met drukkers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat ik dus al had gezegd toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, jij dacht het, rota beweerd dat het ook zo is