iemand tips voor bijna dicht gegroeide oorbellen gaatjes?

mijn oorlellen zijn volgens mij een beetje ontstoken door een bepaalde oorbel dussik draag nu geen oorbellen maar ik heb ze begin zomer 2011 laten schieten. hoelang duurt het voordat de gaatjes zijn dichtgegroeid??
en trouwens, ik voel in me oorlel alsof er iets in zit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
30.6K

Antwoorden (5)

Ik ben een man en word geacht er weinig verstand van te hebben maar volgens mijn vrouw duurt het jaren voordat ze zijn dichtgegroeid.

Zij heeft een periode van 5 jaar geen oorbellen gedragen en kon ze toen gewoon weer indoen. Even doorduwen maar was geen enkel probleem.

In jouw geval, wacht even totdat de ontsteking over is en doe dan een nieuwe oorbel (die je even gedesinfecteerd hebt) erin. Moet lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gaatjes kunnen binnen een week weer dichtgegroeid zijn. Het zou kunnen dat je te vlug je eerste oorknopjes hebt uitgedaan. Je schrijft dat je van begin zomer je gaatjes hebt. De volledige genezing duurt minstens 6 t/m 8 weken, maar advies is om de oorknop zo lang mogelijk in te houden. Als je de oorknop er uithaalt doe dan wel altijd een andere in want het kan toch nog dicht groeien. Koop alleen edelmetalen oorbellen, dus echt goud of zilver, in het begin, in al het andere zit nikkel waar de meeste mensen allergisch voor zijn. Voor de eerste oorbelletjes wordt chirurgisch staal gebruikt.

Oorbellen moeten minimaal 5 tot 6 maanden gedragen worden om er zeker van zijn dat het gaatje niet dicht groeit. Als de oorbel te vroeg uitgedaan wordt is het gaatje nog niet genezen en bij de eerstvolgende wissel zal het gaatje terug beschadigd worden binnenin, zodat infectiegevaar vrij reëel is.

Personen die reeds jaren gaatjes hebben en een tijdje geen oorbellen gedragen hebben kunnen gewoon de oorbellen erdoorheen steken. Er zit hoogstens wat huidvet of een klein vliesje, vooraan en achteraan, maar dit is zonder moeite even door te prikken als je de oorbel erin steekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaatjes heel zijn duurt het jaren voor ze dichtgegroeid zijn. Als de gaatjes een wondje hebben, of ontstoken zijn, dan zijn ze in no time dichtgegroeid. Het beste kun je dan even een maandje of 2 wachten en dan opnieuw gaatjes laten schieten. Je kunt ook je kiezen op elkaar doen, zilveren knopjes nemen en ze zelf weer doorprikken als ze nog ontstoken zijn. Maar dat doet echt pijn! Belangrijk is dan om 3x daags betadine erop te druppen en aan de knopjes te draaien zodat ze oorbellen niet vast groeien.
Dat het voelt alsof er iets in zit is normaal, dat is gewoon littekenweefsel van het schieten van je gaatje.
Ik zou 2 maandjes wachten en dan opnieuw schieten. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naar de juwelier gaan en als het nodig is te herschieten. Gaatjes kunnen officieel niet dicht groeien, het is een ophoping van vuil. Mijn gaatjes had ik 11 jaar niet gebruikt, toen ben ik naar de juwelier gegaan of ik ze nog kon gebruiken. "natuurlijk kan je ze gebruiken!" hij legde me uit Hoe ik er voor moest zorgen dat het gaatje niet dicht gaat: af en toe jodium, 2 druppeltjes per gat. En als je oorbellen hebt ook even reinigen met alcohol. Daarna goed afspoelen met water. Dan verklein je de kans van dicht groeien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Samen gevat, probeer er niet zelf aan te zitten met knopjes enz. Als je ze zelf wil 'openen', dat kan gaan ontsteken en pijn doen, handigst is om naar de juwelier te gaan die er in is gespecialiseerd. Hij geeft het juiste advies, zo heb ik het ook gedaan, ik wens je veel geluk

Toegevoegd na 5 minuten:
Oh ja het klink mischien duur maar probeer zo veel mogelijk echte zilvere oorbellen te dragen, dat kan namelijk niet roesten en irriteeren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer direct (!) je eerste oorbellen (waar de gaatjes mee zijn geprikt) weer in te doen:
Eerst oorlellen ontsmetten (voor- èn achterkant) en oorbellen ontsmetten, ook de achterkantjes die erop gaan.

Als je dit niet aandurft, of je voelt dat het niet gaat zonder te forceren: ga naar de juwelier! Daar kunnen ze het proberen te fixen. Er zit een kans in dat de gaatjes te dicht zitten. Je hebt nog maar pas gaatjes en met een ontsteking erbij, gaan die gaatjes zó weer dicht.

Als je de oorbellen tòch in krijgt: (of je hebt uiteindelijk nieuwe)
- Achterkantje vooral niet te strak doen. Geef ruimte aan het gaatje.
- Twee of drie keer per dag ontsmettend spul op voor- en achterkant van de gaatjes doen. Erg prettige, goed ontsmettend - prikt niet, is Biotycare. Ik weet niet of deze algemeen verkrijgbaar is. Ik koop deze zelf bij mijn plaatselijke juwelier.
- Met draaien kun je een klein wondje of ontsteking juist steeds irriteren en daardoor duurt het genezingsproces langer. Beter dus niet aan de knopjes draaien!
- Wacht minimaal 2 maanden met oorbellen wisselen en minimaal een jaar voordat je je knopjes 's nachts uit laat.

Als je deze verzorgregels toepast krijg je uiteindelijk vanzelf gezonde gaatjes.