hoe lang wordt er in nederland t shirts gedragen, en door wie zijn ze uitgevonden ?

iedereen draag ze wel eens, of af en toe of iedere dag, maar wie heeft de t shirt uitgevonden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
3K

Het beste antwoord

De geschiedenis van het t-shirt gaat terug tot de eerste wereldoorlog. Amerikanen zagen hun Europese bondgenoten rondlopen in een katoenen shirt met mouwen, terwijl zij warme wollen pakken droegen. De Amerikanen namen al vlug deze gewoonte over en brachten het kleinood de grote waterplas over.
Het is in de jaren ‘50 dat dankzij Marlon Brando en James Dean het t-shirt niet alleen meer als ondergoed gedragen werd. In het begin was het t-shirt als bovenkleding een teken van de rebelse jeugd, omdat de gevestigde orde het dragen ervan als immoreel beschouwde.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (1)

Van in 1950. De T-shirts werden geïntroduceerd door de filmster Marlon Brando.
De naam T-shirt wordt aan dit kledingstuk gegeven omdat het in uitgelegde vorm een hoofdletter T vormt. Het wordt dan ook steeds met een hoofdletter geschreven.

Wie de T-shirt echt heeft uitgevonden is vaag. De geschiedenis van de T-shirt is vol met oorsprongsmythen. Sommige Anglofielen blijven overtuigd dat de Engelsen de eerste waren om de T-shirt rond 1880 te ontwerpen. Men beweert dat in Wereldoorlog I, de Amerikanen het kledingstuk in Europa zagen en het idee meenamen naar Amerika.

De Marine introduceerde op die manier het eerste T-shirt in 1913. Velen geloven dat de Amerikaan Howard Jones het eerste echte T-shirt maakte, een absorberend, atletisch kledingstuk dat voor atleten op de Universiteit van Californië werd ontworpen.