Ik ben 12 en begin steeds vaker last te krijgen van transpiratie, wil dus deo gaan gebruiken. Moet ik dat aan me vader vertellen/vragen?

Of gaat hem dat niks aan?
Misschien een beetje gekke vraag, maarja :)
(aan me moeder vertellen/vragen is trouwens een optie)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
GEEN optie bedoel ik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom niet? Je kan het gewoon vragen hoor dat is heel gewoon! Dat je dan deo gaat gebruiken.
Kimath
12 jaar geleden
wat is er raar aan? Hij zal zelf ook deo gebruiken hoor. Het is beter dan lopen stinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Loenie, waarom is het zo raar dat ik het er liever niet over de puberteit heb met me vader???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leonie het werkt altijd anders Gé ik schaamde me ook heel erg voor bepaalde dingen...ik snap wel als dit 1 van je eerste puber 'probleempjes' is dat dat best spannend is en ook vooral om met je vader te bespreken..maar ik zou het echt gewoon vragen!!hij vind het niet erg!!beter dat je steeds atikkend door het huis loopt..en als je het niet durft te vragen kan je je vader altijd een briefje schrijven met het probleempje... Kom op!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij meiden zit dat volgensmij anders hea, meiden zijn daar wat feller tege als ze stinken(hoe ik ze ken) daarom doen ze altijd parfum
enzo op, bij jongens isdat anders... zo ervaar ik het tenminste:$
meloentje gewoon vragen;) ze zullen je echt niet uitlachen hoor!:P
sterkte met je 'wereld bedreigende probleem' ;)
xx marijn
ps. zin om een x te kletsen, ben ook 13:P... ik heb volgende week proefwerkweek en kan er best een meid bij hebben om mee te kletsen als ik weereens niet leer;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor al dat gezellige kletsen moet je naar een chatsite
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Wat een onzinnige vraag, kennelijk heb je een wel heel vreemde relatie met je ouders. Denk daar eerst maar eens over na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puberteit heeft niets met deo te maken.. Ik gebruikte het al toen ik 7 was.. Ik vind dat je altijd deo moet gebruiken ook al zweet je niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd een erg onzinnig antwoord, en vanaf je 7e??? Weet niet hoor maar dat klinkt wel erg vreemd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stinkt iemand meteen als die geen deo op heeft? Misschien wil ze dit gewoon gebruiken omdat het lekker ruikt, niet omdat ze een zweetlucht heeft denk ik, bovendien zijn er misschien meisjes op school die het ook hebben? Pffft, of we meteen stinken zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ooh wat zijn jullie erg!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp Meloentje heel goed hoor.
Op die leeftijd aan je ouders iets vragen van wat nooit eerder nodig was omdat je groter wordt, kan 'eng' zijn.
Toen ik een bh nodig had en ongesteld werd schaamde ik me kapot voor mn ouders.
Dat was natuurlijk onterecht want er was alle begrip enz alleen zulke dingen kunnen sommige kinderen 'stom' vinden om het maar zo te zeggen, om dit te moeten vragen aan ouders.
Maar Meloentje zeg tegen je vader dat je lekker wil ruiken omdat pa ook altijd zo lekker ruikt.
Ook omdat je het soms zo warm onder je armen hebt en misschien gaat zweten.
Dan begrijpt hij je wel hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eensch met Loenie, om deo vragen is toch niks om je voor te schamen? Als je gewoon zegt 'pap, kan je voor mij een keer deo kopen'?? Beter dan dat het andersom gebeurd en je vader tegen je zegt: "Meisje moet jij niet eens deo gaan gebruiken" (Dat zal wel een beetje gênant zijn, maar ook geen ramp...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook hele goeie deo´s die niet naar parfumwinkel stinken hoor. En ook deo´s mét luchtje kan prima, zolang je ze maar met mate onder je oksels gebruikt en er niet mee douchet, zodat iedereen om je heen ademhalingsproblemen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is er zo bijzonder aan deo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het wel kort vertellen. Ik denk niet dat je het hoeft te vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je oksel is toch geen geslachtsdeel ? Kom op zeg ze is 12. Ze moet zich niet zo aanstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja tuurlijk vragen. Onder het mom, mijn kleine meid wordt groot, heb je kans dat je budget voor deo ook groter is!

Antwoorden (27)

Ik ben ook 12 het is helemaal niet raar dat je dat heb ik heb het ook en je ouders vast ook vertel het gewoon je Zech pa ma ik heb deo nodig mach dat ik kan wedden dat het wel mach
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja waarom niet kan die gelijk met boodschappen doen een lekker deotje meenemen.
En eventueel kan hij je vertellen wat een goede deo voor je is ivm irritatie e.d
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thnx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
graag gedaan
't ligt eraan wat je met die deobus wilt doen.

Even serieus: Dit is helemaal geen rare vraag, gewoon tegen je vader zeggen dat je jezelf niet fris voelt als je gezweet hebt en dat je het idee hebt dat iedereen je ruikt en dat je graag deo wilt gebruiken.

Daar zal hij vast helemaal geen bezwaar tegen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
niet weer rare verhalen met een deobus! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kimath, inderdaad xD wie stopt er nou een deobus in ze *** :|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lmao dat is nog niks ik las een keertje dat een meisje een frikadel in der ding stopte XD en toen moest ze naar het ziekenhuis om de frikadel te verwijderen want hij ging erg diep en ze kon het niet meer eruit krijgen X_x (let niet op me foute zinnen dat heb ik meestal als ik moe ben)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ai, ik heb de beerput weer losgetrokken begrijp ik...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
simpleplanfan: het deo-verhaal waar hier op gedoeld wordt was wel wat erger...
*gelijk weer de slappe lach*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hippo: Ja, die frikandel rot er eventueel vanzelf wel weer uit :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha, wat een gesprek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Puntje voor je eerste zin, :lol:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD lol
gewoon als een man op je vader of moeder af stappen en zeggen dat je deo nodig hebt alsof het je niks kan schelen snapje ? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zakgeld krijgt, of zelf wat geld hebt, hoef je natuurlijk niets aan je vader te vertellen. Dan kun je gewoon zelf een deoroller -stick -bus kopen.
Maar bedenk je vooral dat het helemaal niet raar is om tegen je vader te zeggen! Leg gewoon uit wat je hier ook verteld hebt. Dat je meer gaat transpireren en dat je je er prettig bij voelt om deo te gaan gebruiken.
Dan de volgende keer mee boodschappen gaan doen met je vader, en fijn een deo uitkiezen die je lekker vindt ruiken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon doen!! Je vraagt toch niks strafbaars boos zullen ze hier echt niet om worden maar alleen trots op het feit dat je het vraagt en dat je een grote meid wordt. Stiekem ben ik er van overtuigd dat ze eigenlijk al wachten tot jij de vraag gaat stellen. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zweten is iets heel natuurlijks, iedereen doet het. De één wat meer dan de ander, en bij de één stinkt het ook wat meer dan de ander.

Ik zou je aanraden het gewoon te vragen. Je vader realiseert zich dan dat je opgroeit (zal hem misschien zelfs een blij gevoel geven). Andere reden zou kunnen zijn dat dit voor andere situaties in de toekomst bij het puberproces zou kunnen helpen. Je bent dan misschien sneller geneigd om naar je vader toe te stappen met vragen (over bijvoorbeeld puistjes, scheren, etc)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kan je eventueel even vragen of je het mag kopen maar dat is dan het enige
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ah joh, zeg gewoon : pap, ik moet deo hebben. ik word groter en heb dat dus nodig. en als tie de reden daarvoor niet kan bedenken is dat wel een beetje nodig. maar naar moeders gaan is wel wat gebruikelijker

Toegevoegd na 1 minuut:
ah joh, zeg gewoon: pap, ik moet deo hebben. ik word groter en heb dat dus nodig. en als tie dan niet kan bedenken waarvoor dat nodig is, istie wel een beetje dom. maar naar moeders gaan is wel wat gebruikelijker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet helemaal niks. Maar op jou leeftijd beginnen met transpireren is heel normaal en het is daarom ook heel normaal dat je daarom een deo wilt gaan gebruiken. En een deo is daar dus speciaal voor gemaakt. Iedere vader of moeder zal dat weten ,en als jij je onprettig voelt vanwege het feit dat je zweet, dan kun je gewoon bij je ouders terecht. En als je dat niet wilt dan kun je ze ook vragen om geld zodat je het zelf kunt kopen. Een deo heb je al vanaf 1.25 en dan heb je een prima huismerk. En mocht je zelf besluiten om van je eigen geld( als je dat hebt) zonder dat je ouders er van op de hoogte zijn dat jij deo gebruikt , iets wilt kopen en je bent bang dat ze er achter komen dat je het gebruikt doormiddel van de sterke parfum lucht, dan is er ook een geurloze deo te koop. Dat heet neutral en ook deoleen heeft een geurloze deo in t assortiment. Alleen deze deo s zijn wel iets prijziger.
Maar in principe is het helemaal niet raar om het tegen je vader te vertellen hoor! Of om het vragen.Echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is de normaalste zaak van de wereld om het boodschappenlijstje aan te kunnen vullen met bv een nieuwe tandenborstel, een andere tandpasta, deo,
en andere verzorgingsproducten.

Het beste kan je dat het eerste met jouw moeder overleggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan dus niet, gaf ze al aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voor problemen zal ze dan wel niet krijgen als ze moet vragen om verband/tampons?
Dit soort vrouwenzaken overleg je met je moeder en niet met je vader.
Mag ze wel adem halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt dan lachen als ze aan de pil wil.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of een vriendje krijgt.
in bovenstaande wordt het antwoord al gegeven! gewoon naar je vader toe gaan en er over hebben. ruiken is ook niet prettig!!! het is heel normaal dat je op jouw leeftijd daar last van begin te krijgen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het vreemd dat je het aan je moeder niet mag vragen, of durf je het gewoon niet? Je kan toch gewoon uitleggen dat je deodorant lekker vind ruiken en dat je het graag van je zakgeld wilt kopen! We hebben het hier over deodorant, niet over lippenstift, strings, condooms of de pil hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het dolgraag aan me moeder willen zeggen!
Maar tja, mijn ladder is te kort ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koop het gewoon van je zakgeld, zo duur is het niet, voor 2 euro heb je een heerlijke deo die je een maand lang kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dutcheese, ga jij kinderen van 12 hier nu leren te smeken bij hun ouders en bijna op hun knieeen te gaan voor een flesje deodorant van 2 euro? "en zeg nou zelf, deo in je neus, dat is niet lekker :-)" en dan deze zin die werkelijk helemaal nergens op slaat en dit meisje wijsmaken dat haar ouders haar niet serieus zouden nemen, een meisje wat toch al onzeker is! Nee, aan jou antwoord heeft ze iets hoor ahum!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dutcheese De optie dat ze niet bij haar moeder terecht kan is er later bij geschreven, dan staan de beantwoorders op het verkeerde been.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dutcheese, ik heb na het lezen van je eerste vraag nu niet direct de indruk dat je haar vraag serieus neemt (gezien het woordje alsjeblieft dat ze volgens jou kan gebruiken en dat papa haar nog als klein meisje zal zien en dat ze stoer moet doen), kom op zeg...het gaat om een busje deodorant niet om een i-pod of brommer.
Meloentje, ik heb al best wat goede reacties voorbij zien komen. En ik snap helemaal waarom je het liever niet met je pa bespreekt. (ondanks dat ik een man ben).

Maar goed, dat is misschien ook wel een voordeel, kerels zien dingen niet zoals vrouwen dat doen en ik heb mij proberen voor te stellen hoe zo'n vraag van mijn dochter. (als ik die zou hebben) op mij over zou komen.

Ik zou zoiets hebben van: Oh, heb je die dan nog niet?
Puberteit en weet ik wat zou in mij niet opkomen.

Gebruikt je pa deo? stel de vraag dan ingepakt: "He pa, ik zie dat je een spuitbus gebruikt, wat is nu fijner, een roller of een spuitbus deo? want ik twijfel welke ik wil gaan gebruiken".

Misschien dat hij zal vragen of je die dan nodig hebt. Dan antwoord je gewoon met: Ja natuurlijk! welke denk jij wat beter is voor mij?

Gegarandeerd dat je pa (want zo zijn mannen) zijn visie over deo's zal gaan vertellen en hij zal het leuk vinden dat dochterlief advies vraagt uit zijn ozo onuitputtelijke kennisbron (....)
Jij legt de aandacht op het product en niet op de reden waarom.
Laat pa zijn verhaaltje doen en eindig met: Dank je pa, zou je die voor mij mee willen nemen? Of als jullie wel eens samen boodschappen doen: "Zullen we die samen gaan halen?"

Ik denk dat je het op die manier bereikt, zonder dat jij persoonlijke/privé zaken bloot hoeft te leggen.

Succes en laat even weten hoe het gegaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
`je zegt gewoon tegen je vader en moeder dat alle meisjes uit de klas deo gebruiken en jij dat eigenlijk ook wel wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik jou was, zou ik zelf eens naar de winkel gaan, even ruiken welke ik lekker vond en die zelf een keertje van m'n zakgeld kopen.

Daarna: Jullie hebben thuis vast wel een boodschappenlijstje waar je vader op schrijft wat hij mee moet brengen bij de supermarkt. Daar schrijf je zelf op welke deo je wil dat hij voor je meebrengt. En je vertelt hem dat je er deo voor jezelf bij op gezet hebt. Als jullie nog niet zo'n lijstje hebben, is dit misschien een goed moment om er mee te beginnen, want als opgroeiend meisje heb je steeds meer dingetjes nodig voor je eigen verzorging. Binnenkort komt vast ook het moment waarop je er maandverband of tampons bij op gaat zetten. Hij zal vast trots op je zijn als je dat zelf regelt.

Jouw vader is eigenlijk een beetje vader en moeder tegelijk. Hij snapt best dat het voor z'n puberdochter een beetje eng is om over dit soort dingen te praten. Maar hij vindt het niet erg, want daar is hij je vader voor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt voor dit mooie antwoord!
bedenk vanuit je vader, al ben je straks 20, dan nog zal het niet in hem opkomen om deo voor je te gaan kopen, daar denken mannen gewoon niet aan, dat het voor jouw nodig gaat zijn. Je zal het dus aan moeten gaan geven.

Wellicht kan je een grapje maken van: zeg pap wanneer ga je eens tampons voor me meenemen, ( dan verslikt hij zich vast in zijn koffie ) en dan zeg je, nee hoor geintje, maar wel graag wat deo want dat zou ik kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk. moet je zeker even vragen aan de moeder of de vader. Is helemaal geen schande, integendeel zelfs en moet zeggen, chapeau voor u als 12 jarige om deze vraag te stellen. Er zijn er velen die met zulke vragen blijven zitten, omdat ze het gewoonweg niet durven vragen. Bovendien, domme vragen bestaan niet!

Een wijsheid die ik steeds onthouden heb (en dit is nu vertaald naar het Nederlands) - Zij die een vraag stellen, komen dom over gedurende 5 minuten, maar zij die de vraag niet stellen, blijven dom voor altijd! (“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”) Chinese wijsheid!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou wel niet de keuze maken om AXE te gebruiken, u gaat veel beter zijn met een alternatieve deo zoals adidas bv.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ter info:
Ik heb nog even een link toegevoegd naar een pdf die gaat over overmatig zweten (hyperhidrosis).Een zwaar onderschat probleem waar meer en meer mensen last van hebben. Het is de 2de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je het erg moeilijk vind om te vragen kan je misschien (als jullie wel eens samen boodschappen doen) deo in de wagen leggen en nonchalant vragen, mag ik deze?
of zelf van je zakgeld kopen kan ook.
het is gezien je leeftijd in elk geval meer dan normaal let tijdens gym maar eens op in de kleedkamer.
bij ons op school ruikt ie in elk geval aaaardig naar deo na een gymles ;)

succes

ps: ik raad je wel alcohol vrije deo aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon vragen natuurlijk ! dood normale vraag hoor dat begrijpt hij huis wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het niet per se te vertellen hoor ; een beetje alerte ouder gaat het vanzelf ruiken ;-)

Elke ouder weet dat zijn kind (m/v) vroeg of laat in de puberteit komt, en dat ruikbaar transpireren daar onderdeel van uitmaakt. Feitelijk zou het dus op een gegeven moment standaard in huis moeten komen, net als (bij meisjes) inlegkruisjes en maandverband, en (bij jongens) scheerspullen.

Ik zou niet weten waarom het geen optie is het aan je moeder te vragen, tenzij je vader degene is die voor je zorgt en de boodschappen doet ; dan ligt het voor de hand dat je je 'boodschappenlijstje' aan hem voorlegt. Of het hem iets aangaat' doet verder niet ter zake (tot je het hele huis naar je eigen zweet laat ruiken natuurlijk, dan gaat het hem wel degelijk iets aan ) ; het is een normaal onderdeel van je persoonlijke verzorging. Condooms of de pil is eventueel een ander verhaal. Maar deo, daar is ECHT niets vreemds, genants, of prive-achtigs aan. Je vraagt hem toch ook om shampoo en tandpasta ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, da's duidelijk - ik heb inderdaad niet alle reacties bij alle antwoorden gelezen. 'Aan mijn moeder vragen is geen optie' kan natuurlijk alle kanten op, vandaar dat ik een slag om de arm had gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Niets is onomkeerbaar schadelijk dan bv in je nieuwe klas te stinken, een onverzorgd gebit, de verkeerde gymkleding/schoeisel, of een haveloze fiets of kleding en schoeisel. De bijnaam is geboren, en die houdt men jaren.
Dat sommige ouders hier niet bij stil staan dat blijkt wel. Van jongs af aan konden (en nu nog) onze kinderen en kleinkinderen voor de meest uiteenlopende dingen bij ons aankloppen. (voor persoonlijke verzorging, uitgaan, beltegoed, brandstof etc) Daar hoeven niet eerst vragen voor te worden gesteld in de Tweede Kamer. Het is normaal dat de kids groter worden, andere inzichten hebben, andere dingen nodig hebben en zolang ze geen baantje hebben meer zakgeld verlangen om diverse dingen zelf te kopen zonder er om hoeven te debatteren. Sommige kinderen worden soms als stiefkind behandeld.
(het ladderverhaal intrigeert me)
Het is niet bepaald een raar onderwerp, maar als je het niet zelf wil betalen ofzo dan zal ik gewoon vragen of je vader een keer deo voor je mee wilt nemen van de winkel.
Je kunt hem dan ook zeggen welke je het liefste wilt(door al van te voren in de stad ofzo te kijken/ ruiken welke jou goed lijkt) of mee gaan.
Als hij dan niet snapt waarvoor je deo nodig hebt, is hij niet zo slim..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft niet maar ik heb het zo gedaan.
Mam: Ik ga zo naar de winkels, moet ik nog wat voor je meenemen?
Ik: Ja, een reep chocolade aub. En deo, Dove het liefst.
Mam: Deo?
Ik: ja, nodig voor gym
Mam: ok
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal geen rare vraag. Gewoon vragen of het zelf kopen. Of aan je moeder vragen. Heel normaal ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan me moeder vragen is (helaas!!!) geen optie :|
Ik zou het echt beter aan je ouders vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelf 13 en ik gebruik nu ook Deo voor een jaar. Je kunt ook gewoon een keer naar de stad gaan en zeggen tegen je moeder of vader dat je deo gaat proberen. Trouwens, 12 jaar is een heel normale leeftijd om deoderant te gaan gebruiken hoor :) . Ik weet niet of je al scheert maar als je een gevoelige huid hebt moet je wel deoderant pakken met 0 % alcohol er in. Ik gebruik nu dove normaal , ook met 0 % alchol , die deo is heel erg fijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, wat dacht je hiervan?

''Hoi Pa.

Ik zweet, koop dus een busje deo.

Danku''