Wat is mijn schoenmaat in het buitenland?

Hallo,

Ik wil schoenen uit Amerika halen, maar ik weet niet goed wat mijn maat is in het buitenland. In Nederland heb ik maat 51 of 52, de tabellen gaan vaak maar tot 48 of 49.

Welke maat heb ik in de USA en de UK?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Mode
1.3K

Het beste antwoord

U zal 15,5 of 16 hebben in US-maten
http://dreve.nl/index.asp?pagina=tabeltoon-Schoenmaten.asp&kop=Schoenmaten&retour=tabellen-Maten.asp&retourkop=Maten
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel, hier kom ik een eind mee. Ik denk eerder aan 16 dan aan 15,5, daar de breedte van mijn voet relatief groot is. Het omrekenen naar andere internationale maten zal hier in ieder geval een stuk makkelijker door worden!

Andere antwoorden (1)

Een schoenmaat is de maat die gebruikt wordt om tot passende schoenen te komen. De gebruikte schoenmaten zijn niet in elk land dezelfde. Zo komt maat 46 in Nederland overeen met schoenmaat 12 in Noord-Amerika. Het vroegste systeem waarin schoenmaten werden vastgelegd dateert uit 1.305, toen koning Edward I van Engeland besloot dat de inch gelijk moest worden getrokken met drie gerstekorrels.

Eén gerstekorrel werd daarmee officieel een derde van een inch. Er wordt beweerd dat kinderschoenen toen gemeten werden in gerstekorrelmaten. Als een grote kindervoet in die tijd dertien gerstekorrels groot was (elf cm of 4,33 inch), was er een schoen nodig in maat dertien.

De maat van de schoen is gerelateerd naar de lengte van de voet. De schoenindustrie gebruikt een genormeerde relatie voor de lengte-breedte verhouding. Aan schoenen voor voeten die breder zijn dan de norm worden extra letters aan de maat toegevoegd. Voor mannen-, vrouwen-, en kinderschoenen kunnen er verschillende aanduidingen zijn.

Op onderstaande site staan de maten.

Toegevoegd na 22 seconden:
http://www.schoenmaten.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ook daar gaat het maar tot 46, ik heb 5 maten groter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kun je toch zelf met deze tabel makkelijk uitrekenen;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het inmiddels zelf berekend... In Nederland zou ik dan maat 48 moeten hebben, maar schoenen van maat 48 zijn in verhouding tot de grootte van mijn voet net kinderschoenen. Nee, dit gaat zo niet werken.