Waarom worden scheermesjes bot?

Een mesje van metaal wint het toch altijd van een haartje?Je zou toch denken dat een haartje het metaal niet kan aantasten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Mode
1.4K

Het beste antwoord

Pas iets over gelezen. Ik dacht ook dat de scheermesjesfabrikanten enorme oplichters zijn die je veel te vaak je mesjes laten vervangen.
Maar dat blijkt toch anders te liggen. (ja, het blijven oplichters met hun prijzen, maar goed)
Het scheren van een mannenbaard met zulke dunne mesjes zou te vergelijken zijn met het snijden van koperkabels met een aardappelmesje.
Het zou dus een hele prestatie zijn dat die mesjes nog zo lang scherp blijven...
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vergis je niet, haar is sterk en in grote hoeveel heden is het nog sterker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met elk snee wordt het mesje een beetje botter... Het staal is niet oneindig hard, dus het slijt... Het haar zal toch steeds een aantal ijzeratomen uit het rooster stoten, met elke snee...
Dus het ligt aan de verhouding: hardheid Haar tov hardheid staal... is het fifty fifty dan slijt het mesje snel...

Maar staal is veel harder dan haar, dus het slijt niet zo snel... Maar het slijt en ze worden bot, de werkelijkheid bewijst het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een mesje moet heel scherp wezen, dus het is flinterdun, waardoor het metaal zwakker is dan de haren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om dezelfde reden dat een schaar bot wordt, of een mes, denk ik....Door het gebruik wordt het scherpste kantje steeds iets minder scherp.
Alleen kan je die laatste 2 wel slijpen, alleen een ouderwets scheermes ook, maar weggooischeermesjes natuurlijk niet. (Denk maar aan oude films, daar zie je degene die aan de gang is met een scheermes het ook steeds langs iets heen en weer halen vóór hij het gebruikt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo goed als schoenen hardstenen traptreden doen wegslijten of water hele gebergten kan doorsnijden zo doen ook betrekkelijk zachte haren hard staal afslijten.
De gestadige drup holt de hardste steen (uit).