Dat is een goeie vraag, want het antwoord is niet helemaal bekend. De geleerden weten dus de precieze oorzaak ook niet. Ik ben ook geen geleerde, maar doe een poging.

Als je altijd wallen onder je ogen hebt, dan weet men de oorzaak meestal wel. Allergie, voeding, vetophoping etc.

Bij moeheid heeft het iets te maken met de bloedsomloop. Die functioneert dan niet helemaal goed, en daarom zijn de bloedcellen zichtbaar, juist daar, omdat de huid nèt onder je ogen zo dun is. Je huid is bij moeheid ook wat bleker en daarom valt het extra op.

Overigens treedt dit verschijnsel niet alleen bij moeheid op, maar ook als je net (lang) geslapen hebt. Vooral bij kleine kinderen zie je het vaak. Enorme wallen onder de ogen als ze net uit bed komen, en na een half uurtje is het weg. De bloedsomloop is dan weer helemaal in orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het heeft veel oorzaken...Een uitleg via deze link.

http://www.netonline.be/lifestyle/detail.asp?id=978