Wat kun je nou het allerbeste doen tegen puistjes?

Ik ben gewoon een tiener met puistjes, wat ik natuurlijk heel irritant en lelijk vind. Maar hoe kom ik er nou het beste vanaf. Ik heb al heel wat dingetjes gebeurd, maar geen van alle lijkt ook maar een beetje te helpen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Huid
8.2K

Antwoorden (15)

Lastig ja...kan je een paar tips geven.

1 van de belangrijkste dingen is het reinigen/schoon maken van de huid.

Geloof niet in cremes en zo, maar let vooral op je voeding en drink genoeg water (geen cola en zo)

Niet aankomen, waarschijnlijk hormonale reactie, dus eigenlijk, geduldig zijn.

Als laatste naar een dermatoloog gaan voor eventueel een advies.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geduld hebben is een schone zaak,
( Zeggen ze ) Ik kan meestal ook niet wachten tot ze weg zijn,

Ik doe altijd wat alcohol op een watje, en daarmee word het goed schoongemaakt, ook heb je een soort gel wat je moet aansmeren en goed afspoelen, dat helpt ook.

En anders,

Geduld..

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat voor gel is dat dan? en wat voor alcohol gebruik jij? ik heb er echt weinig ervaring mee...
't Is tijdelijk...maar daar heb je nu niets aan..

Gezicht 's avonds even reinigen met een wattenschijfje en een milde reinigingslotion. Geldt voor jongens en meisjes.

Als je nog niet naar de dokter wil, kun je het proberen met Nestosyl. Met een schone vinger aanbrengen op je gezicht. Als je niet meer weg hoeft 's avonds, want het ziet er wat wit uit. Maar dit middel verdroogt puistjes en als het de kans krijgt om goed in te trekken een paar uurtjes, dan ziet je gezicht er de volgende ochtend al echt een stuk beter uit.
Niet opbrengen als je naar bed gaat, want dan veegt je kussen het er weer af.

Overdag erop letten dat je niet gedachtenloos zit te krabben. Want het jeukt af en toe en je voelt die puistjes als je over je gezicht komt. En dan wil je er automatisch aanzitten. Maar als je één puistje open krabbelt staan die vanwege zelfbesmetting weer voor een aantal nieuwe. Dus probeer er af te blijven.

Ga je wel naar de dokter en dat met je zeker even doen als andere tips niet helpen, vraag dan naar Clindamycin 10mg/l
Dit kun je twee keer per dag op je gezicht doen. Een transparante lotion, dus niemand ziet het. Werkt geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In mijn tienerjaren had ik ook verschrikkelijke last van puistjes en ontstekingen.
De dermatoloog zei dat eten en drinken niks uitmaakt en schreef me een zalf en speciaal soort zeep.

Ga naar de huisarts als het te erg gaat aanvoelen, die verwijst je wel door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar een periode en het gaat over het algemeen weer over. Houd dat wel in gedachten en word er niet al te ongelukkig van.
Let verder goed op je voeding. Eiwitrijke, vette voeding en scherpe kruiden (-varkens- vlees, kaas, snacks, alle pittige kruiden) kunnen de vorming van puistjes in de hand werken. Bekeer je voor een tijdje tot plantaardig voedsel en eet veel groene groente. Dat belast je lichaam minimaal, en je zou ´t eens een weekje kunnen proberen om te kijken of het bij jou werkt.
De huid wordt ook weleens onze ´derde nier´ genoemd, wat aangeeft dat de huid ook als uitscheidings-orgaan functioneert. Drink daarom veel water om je nieren te helpen en je huid te ontlasten, en probeer eens of jouw huid goed reageert op een sauna of Turks stoombad. Dat reinigt de huid en daarmee het lichaam. Maar je zult even zelf moeten ervaren of en hoe het voor jou werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Als je wakker wordt en als je gaat slapen ga je naar de badkamer. Dan doe je je warme waterkraan open, pakt een washandje, je houd dat onder het het warme water. Daarna 'was' je je gezicht ermee. Zo gaan de poriën open.
-
Gebruik geen tandpasta (manier om de puistjes uit te laten drogen)
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij kinderen ben ik wat voorzichtiger maar zeker volwassenen raad ik aan om het eens zonder melkproducten te proberen. Niet zozeer omdat het slechte voeding is maar heel veel volwassenen hebben last van overgevoeligheidsverschijnselen ten gevolge van zuivel. Dat geldt zeker ook voor oudere kinderen.

Natuurlijk kunnen er ook andere zaken meespelen, zoals hormonen maar als je er iets aan kunt doen voordat je eindelijk een keer volwassen bent dan is dat mooi meegenomen.

Lees eventueel onderstaande stukjes voor meer informatie. Het bovenste is een antwoord dat ik net gaf op een dergelijke vraag en de onderste een aardig artikel met achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Invetten..klinkt heel stom, maar invetten. Als je namelijk je gezicht gaat uitdrogen gaan je talgklieren nog meer vet produceren om het verwijderde opnieuw aan te maken. Dus gewoon goed je gezicht wassen (niet met clearasil), met (die vindt ik heel goed) nivea young gezicht scrub, maar een vriendin van mij vindt garnier 3 in 1 weer geweldig. Ongeveer een a twee keer in de week en dan insmeren met een goede vochtinbrengende dagcreme.
dagelijks je gezicht reinigen met een lotion en een watje, want zelfs zonder make-up raken je porien verstopt van bv rook en vuil. Af en toe een gezichtsmasker met klei, reinigt ook erg goed. Zorg dat je gezicht goed warm is als je het gaat reinigen, zodat de porien open staan en sluit af met koud water als je klaar bent, zodat je porien weer dicht gaan. Doe na het reinigen 's avonds een nachtcreme op. zodat je gezicht extra gehydrateerd wordt. Gebruik een lichte creme dus geen vette, deze zijn meestal iets duurder, maar bevatten minder vette bestandelen. En bedek je puistjes niet te veel met camouflage stift en poeders, want daar krijg je er alleen maar meer van (plus dat je beter een fris gezicht met puisten kunt hebben, dan een dof/grauw gepoederd gezicht). Bij dikke puisten gebruik ik garnier SOS stick. Heb je echt maar een heel klein beetje van nodig en de volgende dag zijn ze weg. Verder horen ze er gewoon een beetje bij, en zeker eens in de maand, dan zijn ze altijd op hun best aanwezig. Dat is nu helaas de consequentie van die verveelende hormonen. Als je echt last hebt van steenpuisten die zwaar ontstoken zijn kun je het beste naar je huisarts (en als die je niet kan helpen ) naar een schoonheidsspecialist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die SOS stik is doorzichtig en kan als je het dun opsmeerd dus ook 's ochtend op je toet, als je het te dik opsmeerd kun je het er zo weer af poetsen zonder dat het restjes achterlaat (ook wel leuk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien of je het een beetje overdrijft of niet. Sommigen noemen een incidenteel puistje al een puistenkop, maar anderen lopen met een compleet maanlandschap rond en denken dat dat normaal is. Maar in die vorm moet of mag je ECHT wel iets aan je acne (laten) doen.

Laat je dus niet te snel met een kluitje in het riet sturen, en laat de huisarts beoordelen of het inderdaad ernstig genoeg is om iets voor voor te schrijven. Voor meisjes kan ook de anticonceptiepil verbetering geven.

Maar als je ze eenmaal hebt : eigenlijk weinig tot niets. Goed schoonhouden, en liefst eigenlijk ook nog afblijven. Met uitdrukken maak je het vaak uiteindelijk erger dan het is (al kan ik het persoonlijk ook niet laten).

En vergeet niet : anderen kijken veel en veel makkelijker door je puistjes heen dan jijzelf. Iedereen, ook pubers zelf, weet nu eenmaal dat het er gewoon bij hoort en dat je er weinig of niets aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een fase die iedere jongere doormaakt, de ene wat meer dan de andere. Het gaat ook vanzelf weer weg alleen is het voor jou nu erg vervelend. Ga er niets op smeren want dan sluit je juist de porien die open moeten blijven om de talg kwijt te raken. Je kunt denken aan reinigingsproducten voor de huis en scrubben, bewust gezond eten, kijken bij welke voedingsproducten je snel puistjes krijgt en daarmee dan te stoppen of te beperken.
Succes

Toegevoegd na 13 minuten:
huis is natuurlijk huid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens brandnetelthee te drinken. Dit zuivert je bloed en je krijgt er een mooie gave huid van. Het is niet vies (zonder suiker drinken dan) 3 kopjes per dag en na een week zal je zien dat er verbetering is. Mensen met eczeem wordt dit ook aangeraden te doen. Google anders eerst even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Benzac is het wondermiddel voor puistjes ( te koop bij de apotheek). Voor het naar bed gaan een beetje Benzac op de puistjes smeren en de dag erna is er al bijna niets meer van te zien. In verschillende doseringen te verkrijgen, maar de minst sterke is waarschijnlijk al goed genoeg.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar een huisarts die kan je doorverwijzen naar eventuele benodigde therapeuten

wat je ook doet NIET uitknijpen, je kan er lelijke littekens aan overhouden. en dit puistje is maar voor even en dat litteken voorgoed.

een link naar een paar foto's van de gevolgen van uitknijpen

http://www.google.nl/images?hl=nl&q=acne%20scars&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1419&bih=671
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang sterilon gebruikt tegen puistjes. Dat is een ontsmettingsmiddel dat vooral wordt gebruikt na het schieten van gaatjes in de oren.

Ik heb geen idee of het wel goed voor je huid is, maar een puistje is een ontsteking en sterilon werkt ontsmettend. Daarnaast droogde het de puistjes al binnen een korte tijd (denk aan 1 tot 3 dagen) uit, weet ik uit eigen ervaring.

Ik heb nooit littekens of andere narigheden overgehouden aan het gebruik van sterilon bij puistjes in mijn gezicht en ik kan me ook niet voorstellen dat het echt slecht zou zijn. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik verder niet weet of het nou zo goed is voor je huid zelf. Ik weet alleen dat het puistjes zo wegwerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo, ik heb twee puber zonen gehad, en wat echt helpt is thee tree oil. (theeboom olie). Twee maal per dag op je puistjes smeren is voldoende! Mijn oudste zoon had erg last van acne en puistjes en na alle andere middelen geprobeerd te hebben was dit echt een wondermiddel! Het is voor meerdere huidproblemen erg goed! Succes!