waarom schuimt shampoo pas als er water bij komt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1K
amigo
13 jaar geleden
leuke vraag en ik zou nog willen toevoegen: als ik mijn haar 2x achter elkaar was schuimt het de 2de keer 10x zo veel, heb je dat niet ook?

Het beste antwoord

Dat komt doordat er verschil is in hydrofoob en hydrofiel. Een hydrofoob stoot water af (denk maar aan een fobie), daarentegen gaat een hydrofiel wel samen met water. Nu kun je al bedenken dat shampoo en zeep dus hydrofiel zijn. De hydrofobe staart van zeep/shampoo gaat in het water zitten en de 'kop' die hydrofiel is gaat naar boven (De afbeelding hieronder maakt het duidelijk). Nu ontstaat er schuim.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, de hydrofiele kop gaat in het water zitten, en de hydrofobe staart gaat naar buiten (want de hydrofoob stoot water af). Nu ontstaat er schuim!