Hoe zit dat toch met de maatvoering in herenkleding?

Een spijkerbroek heeft twee maten: een wijdte en een lengtemaat. Maar een 'gewone' broek of pantalon kan een maat 50 hebben. maar ook maat 24 en dan is het even groot. Wat is de logica in de maatvoering van herenkleding? En hoe werkt dat met blouses / overhemden? Dat is weer gans anders, je kunt maar zo een maat 38-40 hebben. Wat zegt dat? Heb je dan weer met een maatvoering te maken gebaseerd op armlengte en nekwijdte? Verkoopsters in herenkledingzaken geven niet altijd een duidelijk antwoord. Wie kan dat wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
1.9K

Antwoorden (3)

Spijkerbroeken hanteren de Amerikaanse maten.
Breedte maat (waste) en lengte maat. Bijvoorbeel 34/38

Een herenpantalon heeft Europese maten; 40 t/m 60
Maar er zijn ook Duitse maten b.v. 27 dat is een maat 52 maar dan voor mannen met een dikke buik of mannen die heel lang en dun zijn.

Dan heb je nog overhemdenmaten. Die meten de nekwijdte. B.v. 38 t/m 46 Een gemiddelde man heeft ongeveer 42.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.harrytenbrinke.nl/index.php?page=matentabel

http://www.alternatiefkostuum.nl/wiewatwaar/matentabel.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed inzicht is te krijgen in de bekende postordercatalogi mbt het nemen van de maat voor
kleding. Daar kan men maattabellen vinden.

Men kan ook verschillende internationale maataanduidingen aantreffen in bepaalde kledingstukken.
Bedenk dat men veel soorten pantalons heeft, van heel lage heupuitvoering, heupmodel, ,,normaal,, en buikmaten.

Zowel oosterse alsmede westerse maten.
Het hoeft geen betoog dat een robuuste Duitser een
andere maat heeft dan een Chinees.

En Italiaans schoeisel valt kleiner uit dan de maat aangeeft.

Indien men vooraf thuis goed de maat neemt kan men
in 1 keer slagen met een pantalon te kopen zonder deze te hoeven in te korten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wijdte (taille) en lengte van een spijkerbroek wordt uitgedrukt in inches. Een inch is 2,54 cm.
26 en 652 zijn maten 52 met een wijdere taille c.q. iets korter.