In welke stof zweet je het meest of juist het minst? Ik twijfel vaak over de stoffen van bepaalde kleding, zoals viscose, ik heb het vaak erg warm....

Ik zie veel kleding met dunne stoffen zoals viscose, maar ik twijfel eraan of dat wel lekker doorlucht

Toegevoegd na 10 minuten:
Viscose is dus een soort kunststof?
Wat geen lucht doorlaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Mode
174.4K

Het beste antwoord

Het ligt eraan wat je precies wilt. De meeste kunststoffen voelen minder prettig aan als je zweet maar laten vocht wel beter door naar buiten. Dat maakt ze voor sporters prettig omdat de huid droog blijft doordat het vocht afgevoerd wordt. Katoen voelt altijd zachter aan maar dat blijft slechts prettig totdat nat katoen afkoelt en katoen blijft lang nat. Zeker sporters hebben dat liever niet omdat koude spieren schade op kunnen lopen. Viscose is een prettige uitzondering omdat het een kunststof is met katoenachtige eigenschappen. Maar bij sport zijn stoffen die van polyester gemaakt zijn meestal prettiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je transpireert het minste in katoenen of linnen kleding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ ja klopt... en vooral als je in de overgang bent,,,haha zoals ik poehhh
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, ja, dat is zo. :-(
synthetische stoffen zweten omdat ze niet voldoende ademen..
katoen is het beste dragen, het is een natuurlijke stof en ademt ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zweet erger in kunststof dan in natuurproduct stoffen zoals katoen of linnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het schijnt dat viscose wel snel kreukt, maar goed doorademt.
13 jaar geleden
Viscose is geen kunststof, maar een natuurproduct. Het wordt gemaakt van hout- of bamboepulp.

Veel mensen denken dat het kunststof is omdat het vroeger ook vaak 'kunstzijde' werd genoemd. Maar zo werd het niet genoemd omdat het kunststof zou zijn, maar omdat het 'nepzijde' is, een stof die je op zo'n manier kunt weven dat het op zijde lijkt.

En viscose ademt goed. Wat minder goed ademt zijn de echte kunstmatige stoffen zoals acryl, polyester en polyamide.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je niet verleiden tot het kopen van viscose, viscose is idd gemaakt van houtpulp maar tijdens het chemische verwerkingsproces wordt er zoveel kunststof in aan toegevoegd dat, zeker bij dunne stoffen zoals jurkjes met viscose en bijvoorbeeld 5 procent elasthan (minder dan bijvoorbeeld fleece), je nog steeds gehuld bent in een laag plastic. Stoffen die echt ademen zijn altijd natuurstoffen; katoen, linnen, zijde, wol en (ongevoerd) leer. Merinoswol in een hele fijne spinning is ideaal als je toch warm wil blijven maar niet te zware kledingstukken wil dragen. De prijs zegt vaak genoeg; goedkoop is syntetisch of half-syntetisch of een menging; blijf hier ook uit de buurt als je niet wilt zweten. Zelf weet ik het precies; bij een menging (en vroeger liet ik mij nog vaak verleiden) word ik al helemaal gek zoals mijn lichaam erop reageert; een uur later weet ik het weer waarom ik alleen natuurlijke stoffen moet dragen.