Wat zijn goede punten?

In het lager onderwijs had ik altijd in de 90 procent. Nu hadden we onze eerste examens in het middelbaar en heb ik in de 80, maar voor wiskunde maar 76. Daar is mijn moeder echt niet blij mee. Ik ben dus 20 procent gezakt. Maar dit is toch het middelbaar? En ze vind 7/10 wel goed!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Op de middelbare is een 7/10 (dus 70%) heel goed hoor. Een 9 haal je bijna niet meer, alleen als je makkelijke SO's hebt voor woordjes leren ofzo. Ik snap dat het wennen is voor je moeder, maar de middelbare is echt totaal anders dan de basisschool! Ik vind jou punten heel goed! Ga zo door!

Daar moet je je geen zorgen overmaken. Een lijst op middelbaar onderwijs is echt stukken lager dan op de basis school. Je moet er vanuit gaan dan de helft van de klas onder een 7 blijft. Slecht een kwart krijgt een hoger cijfer dan een 7.

Misschien een beetje lui van me maar ik vond 6 altijd mooi zat, dan hoef je het niet nog een keer te doen en heb je ook niet teveel gedaan. Soms heb je meer dan een 6 nodig, om bijvoorbeeld van een Mavo naar een Havo te mogen (vroeger was dat allemaal), dan had je gemiddeld een 7 nodig. Ik ben er altijd trots op geweest dat ik voor mijn Mavo naar Havo gemiddeld pressies een 7 had en wederom voor mijn Havo naar VWO... Wat ik eigenlijk bedoel ik dat je ook moet kijken wat je met die punten/waarderingen wilt doen, waar voor je ze nodig zou hebben.

Ik zie het ook bij mijn kleindochter, op het basisonderwijs erg hoge punten en op het voortgezet is dat een stuk lager. Alleen de allerbeste blijven een hoge score houden en idd, ouders zijn noooooit tevreden.

Ik heb het bij mijn kinderen gezien, bij neefjes en nichtjes, buurjongeren ... noem maar op ... allemaal hetzelfde ... ze beginnen met hoge cijfers en zwakken af als het moeilijker wordt. Maar ik vind jouw cijfers toch (nog) erg goed hoor! Je moeder kan er nu wel niet blij mee zijn, maar zolang jij je best doet, mag jij trots zijn met die cijfers en ik vind eigenlijk zij ook!

Op de basisschool zit alles samen nog in een klas. En aangezien jij 90% Score daar had, zal je wel naar het havo of vwo zijn gegaan. Hier is de norm gewoon veel hoger, waardoor je lagere cijfers haalt. Op de basis school is 85% goed nog een zeer goed, terwijl op de middelbare dit een 7 is. Bij mij op school wordt vaak 70-80% is een 6. De norm ligt dus gewoon veel hoger dan op de basisschool

In een havo/vwo brugklas, is het gebruikelijk dat je ongeveer 70% (--> 7) gemiddeld haalt. dat wil zeggen dat je ook echt op VWO niveau zit. [zo is het bij ons, tenminste.] Over het algemeen is natuurlijk een 6 voldoende. Bij het overzetten van cijfers naar woorden wordt meestal dit gehanteerd: 1 - 5 = onvoldoende 5 - 6 = matig 6 - 7 = voldoende 7 - 10 = goed

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100