Waar komt het 12- tallig stelsel vandaan?

Ik weet dat er wat meer vragen op goede vraag staan, maar hoe komt met aan het 12- tallig stelsel. Je ziet het weer in de tijdsindeling, maanden, uren , minuten enz. Ook zie je het weer in de graden verdeling, een cirkel wordt verdeeld in 360 graden en ook weer in dozijn en gross.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wiskunde
6.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken niemand die met 't 12-tallig stelsel werkt.
Wel 't 2-tallig of 16-tallig stelsel: en dan vnl. in de computerwereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moet je hat dan noemen?

Het beste antwoord

" Het twaalftallig stelsel (ook duodecimaal en (verouderd) patalig stelsel) is een talstelsel, gebaseerd op het grondtal 12. Het stamt waarschijnlijk uit Mesopotamië, maar wordt ook nog in sommige streken van Oost-Afrika gebruikt, door met de duim de 12 vingerkootjes van de overige vingers op een hand te tellen."
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Babyloniërs gebruikten ook het 12-talligstelsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een twaalftallig stelsel is makkelijker deelbaar dan een 10 tallig stelsel. 10 is alleen deelbaar door 2 en 5. 12 is deelbaar door 2, 3, 4, 6 waardoor je meer hele eenheden dus mogelijkheden hebt. De klok bijvoorbeeld wat je zelf al als voorbeeld gaf. De oude grafische maat de cicero. De gradenboog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad komt dat uit Soemerië. Het is eigenlijk een stelsel gebaseerd op 60, vandaar de naam: sexagesimaal-systeem. WAAROM de Soemeriërs dit systeem hebben weten we nog niet maar er zijn zat theorieën over, zoals geventileerd door Zecharia Sitchin. We hebben overigens nog meer 'left-overs' hiervan: 12 huizen in de zodiak (astrologie), 12 sterrenbeelden (astrologie), 12 maanden, 2 * 12 uur op een dag, uren van 60 minuten, minuten van 60 seconden, een cirkel van 360 graden... je begrijpt het wel.