Van elk willekeurig getal dat je met 9 vermenigvuldigt is de uitkomst van de losse cijfers opgeteld altijd 9. Hoe komt dat?

Een voorbeeld 163 x 9 = 1467 // 1+4+6+7 = 18 // 1+8=9

een jaar geleden
in: Wiskunde
1.4K
tinus1969
een jaar geleden
Engelstalig bewijs hier: https://sites.google.com/site/mathematicsnotebook/divisibilityrules/divisibility9
jc54
een jaar geleden
Wanneer is een getal deelbaar door negen? Als je alle cijfers bij elkaar optelt en de uitkomst is dan negen. Natuurlijk is een getal dat je met negen vermenigvuldigt, en daar het produkt van ook weer deelbaar door negen en zullen de cijfers bij elkaar opgeteld ook weer op negen uitkomen.
Thecis
een jaar geleden
Jc54
Klopt, logisch gevolg. Maar het werkt niet voor bijv 7

Antwoorden (1)

Bekijk het volgende rijtje:
Je ziet bij deze tafel van 9 het eerste getal telkens met 1 toenemen en het tweede getal met 1 afnemen. Dat komt omdat bij 9 elke stap je net geen tiental hoger komt en er dus bij de eentallen weer eentje af moet. Zo blijf je dus per saldo op dezelfde uitkomst 9 uitkomen. Je kunt deze reeks tot in het oneindige doortellen met telkens hetzelfde resultaat.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Je laat een reeks zien (tafel van 9), maar legt eigenlijk niet uit hoe het komt dat je bij het optellen van de getallen op 9 uit komt bij deze reeks.l Hier is meer info plus de wiskundige uitleg waarom dit effect optreedt.
https://math.stackexchange.com/questions/207122/why-is-everything-multiplied-by-nine-when-the-digits-are-added-the-result-is-a-m#:~:text=There%20is%20a%20well%2Dknown,must%20be%20divisible%20by%209. In basis werkt dit geintje dus met élk getal als je je juiste stelsel kiest.
In een zestallig stelsel werkt dit met 5 (tafel van 5 in een zestalig stelsel behoort hetzelfde effect te geven, namelijk dat de cijfers opgeteld samen 5 zijn (2 × 5 = 14))
In een 8 talig stelsel werkt dit met 7, enz
tinus1969
een jaar geleden
Toch is dit ern half antwoord, want hoe verklaar je 81-90-99-108 etc? Dan gaat je redenering niet in deze vorm op?