Stijgt het water niveau als het ijs wat er in drijft smelt?

Vraag is als een reactie op een aantal reacties op onderstaande link.

http://www.goeievraag.nl/vraag/waarom-stroomt-vissen-kom-nooit.7027

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
2.9K

Het beste antwoord

Nee!
De wet van archimedes zegt:
Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof ondervindt een opwaartse kracht die gelijk is aan het gewicht van de hoeveelheid verplaatste vloeistof.
Ik ga er even van uit dat je het water rond de 4 graden celcius houdt, dan heeft het namelijk de kleinste dichtheid.
IJs is 1/10 groter, maar neemt in gewicht niet toe noch af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, dat Suikerbeessie;

Nee; water heeft een grotere dichtheid dan ijs, dus het niveau zal dalen als het ijs smelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ijs zal een hoeveelheid water verplaatsen die hetzelfde gewicht heeft als het _gewicht_ van het ijs.

Bij het smelten blijft het gewicht hetzelfde. Het ijs wordt dan water.

Na het smelten zal het smeltwater een hoeveelheid water verplaatsen die hetzelfde gewicht heeft als het smeltwater. Dat is gelijk aan het gewicht van het ijs.

De hoeveelheid verplaatst water zal gelijk blijven. Het waterniveau zal derhalve stijgen noch dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inderdaad uitgegaan van smelten zonder temperatuurverandering. Dus ijs van 0° drijft in water van 0°. Het ijs smelt; daarna is er alleen water van 0°. In dat geval geldt mijn verhaal. Als het water vooraf of achteraf een andere temperatuur heeft, geldt mijn verhaal nog steeds, maar komt er een uitzettings- of inkrimpingseffect bij door de temperatuursverandering. Dan moet je mijn effect (nul) optellen bij het effect van die temperatuursverandering.
Nee, ik heb (een tijd geleden) gelezen en gehoord dat het water ongeveer dezelfde ruimte inneemt.