is 0 een oneven of een even getal?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wiskunde
9.1K
jc54
2 jaar geleden
Geen van beide. Nul is geen getal. Nul staat voor niets. Een getal staat voor een hoeveelheid van iets.
gvrox
2 jaar geleden
@jc54 natuurlijk is 0 wel een getal. Negatieve getallen bestaan dan ook niet volgens jou ?
jc54
2 jaar geleden
@gvrox; Wat is nul dan volgens jou, positief of negatief? Of misschien er tussenin?
LeonardN
2 jaar geleden
@jc54 0 is een getal en is even, daar is geen enkele discussie over binnen de wiskunde.
gvrox
2 jaar geleden
@jc54 jij zegt dat 0 geen getal is, omdat een getal een hoeveelheid van iets voorstelt. Dat is onjuist.
SentWierda
2 jaar geleden
Het woord getal komt van tellen. Tellen begint bij 1.
Het woord getal heeft verschillende betekenissen, afhankelijk van de toepassing: spraakkunst, rekenkunde, wiskunde.

Antwoorden (2)

De standaarddefinitie van "even getal" kan worden gebruikt om direct te bewijzen dat nul even is. Een getal wordt "even" genoemd als het een geheel getal veelvoud van 2 is. Als voorbeeld, de reden dat 10 gelijk is, is dat het gelijk is aan 5 × 2. Op dezelfde manier is nul een geheel getal veelvoud van 2, namelijk 0 × 2, dus nul is even, ook is nul even gezien de positie tussen de oneven gehele getallen, dat is een belangrijk gegeven wat een even nummer karakteriseert, een ander bewijs voor even nummers is wanneer een even nummer van een ander even nummer wordt afgetrokken de uitkomst ook even moet zijn, in dat licht bezien is nul is het meest even nummer wat er bestaat.
2 jaar geleden
Een even getal is deelbaar door 2, een oneven getal is dat niet. Voor 0 is de vraag dus: bestaat er een getal dat ik met 2 kan vermenigvuldigen zodat ik 0 uitkom. En er bestaat inderdaad zo'n getal: 0 zelf. Daarom is 0 even.

Een andere interessante manier om het te zien is dat even en oneven getallen elkaar afwisselen. Tussen elk paar opeenvolgende even getallen zit er dus precies 1 oneven en omgekeerd. Tussen -1 en 1, beiden oneven, zit er dus 1 even getal: 0.