Verstrijkt een seconden vlak vóór en vlak achter een zwaartekrachtgolf anders dan in de golf?

Een zwaartekrachtgolf rolt door ruimte en tijd net als een rimpeling in een plas water.
Daarbij word de ruimtetijd uit elkaar getrokken en in mekaar gedrukt.
Zowel ruimte en (mogelijk ook) tijd worden hierbij beïnvloed

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Antwoorden (1)

Tijd is inderdaad onderdeel van ruimte-tijd en wanneer ruimte-tijd verstoord wordt, heeft dit invloed op hoe tijd verloopt. Er zit wel een maar aan. Je moet het namelijk altijd vergelijken met iets anders.

Een mooi voorbeeld hiervan is gemaakt in de film Interstellar. Wanneer je in een sterk zwaartekrachtveld zit, zal tijd langzamer verlopen TEN OPZICHTE VAN iemand die in een minder sterk zwaartekrachtveld zit. In de film is dit weergegeven als dat ze op een planeet zitten waarbij 1 uur op de planeet overeenkomst met 7 jaar op het ruimteschip. Dit wordt "gravitational time dilution genoemd". Dit effect is al meetbaar op aarde. We merken het niet omdat het gaat om miniscule verschillen, maar als we het zwaartekrachtveld meten op zeeniveau en op de mount everest, zit daar verschil in. GPS satelieten hebben er ook last van als we er niet voor zouden corrigeren.

Wat betreft de zwaartekrachtgolven. Hierin hebben we pakweg 2 situaties. We staan heel dichtbij de bron of heel ver weg. Het grote verschil is dat als je dichtbij staat, dat effecten goed merkbaar zijn, maar dat je het waarschijnlijk niet overleeft.
De tijd zal voor én na de golf hetzelfde verlopen als anders (ik ga even alles zeggen tov aarde, dus bij deze de disclaimer). Het gaat om het effect TIJDENS de golf. Hierin zal de tijd inderdaad net iets anders verlopen (eerst iets langzamer, dan iets sneller vanwege de golffunctie dat er eerst een iets sterker gravitatieveld is en dan een iets zwakker. Dit kan ook andersom zijn afhankelijk van wat ons het eerste bereikt).
Dit is in feite ook waar LIGO op gebaseerd is (de gravitatiegolf meter, https://www.ligo.org/). Voornamelijk de afstand tussen de detectors worden veranderd waardoor je een verschil krijgt. Maar vanuit relativiteit weten we dat ruimte (dus ook afstand) en tijd onlosmakelijk aan elkaar verbonden is, dus ook tijd wordt beïnvloedt.

Kortom, voor en na een golf is er geen verschil. Maar tijdens de golf wordt zowel ruimte en tijd beïnvloedt. Dit zijn zeker meetbare effecten en ook merkbaar als je veel dichterbij bent (maar de vraag is of je het overleeft als de effecten merkbaar zijn).
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Hier kwam ik zelf ook op uit