Waar komt 0.786 in de rij van Fibonacci vandaan?

2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
LeonardN
2 jaar geleden
0.786 (In Nederland schrijf je 0,786) komt niet voor in de rij van Fibonacci. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rij_van_Fibonacci 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, 4181, 6765, 10946,....

Antwoorden (1)

Je bedoelt de ratio’s van Fibonacci.
De Fibonacci reeks is ontdekt door Leonardo uit Pisa. Deze bekende Italiaanse wiskundige ontdekte dat het gehele universum kon worden beschreven door middel van een serie aan nummers. Deze natuurlijke verhoudingen bleken overal terug te komen. In planten, dieren en ook mensen.
De reeks begint met 0 en 1. Het volgende getal is een som van de twee getallen daarvoor. De Fibonacci reeks begint dus als 0, 1 ,1 ,2, 3, 5, 8 en zo verder.

Wat het bijzondere aan de Fibonacci reeks is, zijn de zogenaamde ratio’s. Deze ratio’s ontstaan door twee getallen binnen de reeks met elkaar te delen. De bekendste ratio is 0,618 die ontstaat door 34 te delen door 55.
Er is echter nog een andere manier om Fibonacci-ratio’s te krijgen: door de vierkantswortel van een bestaande te vinden. De vierkantswortel van 0,618 is bijvoorbeeld 0,786.