Hoe kan ik de hoogte en breedte van deze dak berekenen?

Ik heb de lengte nodig van de bovenkant tot de dakgoot zoals op de foto te zien is, en de breedte van het dak van schoorsteen tot schoorsteen zoals op de foto te zien is. Hoe kan ik dit berekenen want ik heb geen ladder.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

3 methodes die allemaal niet 100% nauwkeurig zijn. Best combineer je de 3 metingen tot een gemiddelde, of neem je voor de zekerheid de kortste lengtes als uitgangspunt. 1) Ga naar de zolder van je huis en meet het dak aan de binnenkant. 2) Ga naar de zijkant van het huizenblok en probeer (van een afstandje) te tellen hoeveel bakstenen er in de hoogte zitten tussen dakgoot en de nok. Teken met een stukje stoepkrijt op ooghoogte dezelfde hoogte en breedte (goot tot nok) af op de muur door ook daar stenen te tellen. Met een meetlint kun je de afstand tussen de krijtstrepen nu meten. 3) De dakpannen lijken van het type Standaard Mulden. Deze hebben een werkende breedte van 21 cm en een werkende hoogte van ongeveer 34 cm (afhankelijk van hoe ze gelegd zijn kan daar wat verschil in zitten, variërend van 33,6 tot 34,7 cm). Heb jij (of je buren) ergens een dakraampje, dan kun je even nameten wat de werkelijke werkende lengte en breedte van een dakpan is op jouw dak. Op het dak liggen 25 pannen van schoorsteen tot schoorsteen. Dat komt neer op een breedte van 5,25 meter. Er liggen 12 pannen boven elkaar, maar de onderste en de bovenste zijn niet (volledig) te gebruiken. Zou je onder en boven een halve pan vrijhouden en je gaat uit van een werkende hoogte van 33,6 cm per pan, dan zou je ruim 3,6 meter beschikbaar hebben. Als de zonnepanelen 1754 x 1096 mm per stuk zijn (hoogte x breedte) dan kun je er wel 4 naast elkaar leggen. Om er 2 boven elkaar te leggen heb je iets meer dan 3,5 meter nodig. Als er een frame rondom de panelen komt en/of ruimte tussen de panelen, dan nog iets meer. Dat zou dus in theorie kunnen op die 3,6 meter. Het is echter de vraag of het constructief en eventueel vergunningtechnisch mag en kan om de panelen helemaal van onder tot boven op het dak te leggen. Je hebt wel erg weinig speling. Bovenaan moeten ze geen wind kunnen vangen en onderaan moet het aflopende water nog in de goot komen en niet eroverheen gaan. Doe navraag bij de leverancier of installateur van die panelen voordat je iets bestelt dat toch niet geplaatst kan worden.

Bronnen:
https://www.wienerberger.nl/producten/dak/...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100