Zitten er ook voordelen aan het getallenstelsel van de Romeinen?

De Romeinen hebben, op z'n zachts gezegd, een complex getallenstelsel bedacht.

Mijn ervaring is dat, wanneer veel mensen een bepaalde methode hanteren, daar vaak een goede reden voor is. En er zijn best wat Romeinen geweest die dit stelsel gehanteerd hebben.

Vanuit die gedachte lijkt het plausibel dat er ook voordelen aan dat getallenstelsel zitten.
"Eenvoudig rekenen", of "overzichtelijk zijn" is het in mijn ogen in elk geval niet.
Wellicht is het op z'n Latijns eenvoudig uit te spreken of zo ?

LeonardN
2 jaar geleden
Je gaat denk ik uit van een verkeerde aanname. "Mijn ervaring is dat, wanneer veel mensen een bepaalde methode hanteren, daar vaak een goede reden voor is."
Nee. Mijn ervaring is juist dat mensen de methodes hanteren die ze vroeg aangedragen krijgen.
Kijk naar het matenstelsel wat gebruikt wordt in de V.S.
Ondertussen zijn ook de meest Amerikanen er wel van overtuigd dat het metrieke stelsel veel beter is en veel makkelijker qua rekenen en conversie, echter men is het gewend, DUS men blijft erbij. Juist het feit DAT we nog steeds bepaalde waarde hechten aan Romeinse cijfers is enkel een voortvloeisel uit bepaalde gewoontes. Los daarvan zouden er bepaalde voordelen aan het Romeinse getallenstelsel kunnen zitten. Maar het zou net zo goed kunnen zijn dat er geen voordeel over het huidige stelsel is en men het gebruikte omdat dit nu eenmaal HET stelsel was. Het zal wel een voordeel geweest zijn ten opzichte van turven. Zo groot dat >20 het rom. stelsel een verademing zal zijn.
LeonardN
2 jaar geleden
Wacht even. Zitten er ook voordelen aan het getallenstelsel van de Romeinen?
Voordelen ten op zichte van wat?
Ons systeem, of het systeem wat ze ervoor hadden?
jc54
2 jaar geleden
Als er voordelen aan her romeins getallenstelsel zouden zitten t.o.v. het decimale stelsel, dan zouden wij nu met het romeinse getallenstelsel werken.
LeonardN
2 jaar geleden
@jc54 Niet per se.
Het ligt aan het aantal voordelen ten op zichte van het aantal nadelen.
Het kan best dat er 1 of 2 kleine voordelen zitten aan het Romeinse tallenstel, maar er 6 zitten aan het huidige systeem.
Of alleen al klein 1 voordeel tegen 1 groot nadeel.
tinus1969
2 jaar geleden
De vraag gaat eigenlijk uit van een verkeerde basis, omdat het nu net lijkt alsof de Romeinse konden kiezen tussen hun systeem en het huidige. Maar het huidige systeem is pas na de val van Rome ontstaan.
Het is een beetje alsof je vraagt waarom de Romeinen geen kanonnen gebruikten, en wat het voordeel is van een leger zonder kanonnen.

Antwoorden (1)

De simpelste reden is, dat positionele notatie (waarbij de plaats van een symbool, al dan niet met nullen, de grootte of waarde aangeeft), toen nog niet was uitgevonden.
In die zin is het romeinse systeem in de basis juist simpel; het getal is een optelling van de samenstellende (deel)getallen; III = 3, VI = %+1=6, MDCCCLXXVII = 1000 + 500 + 3x100+ 50 + 2x10 + 5 + 2x1 = 1877. Constructies als IV = 4 zijn latere toevoegingen aan dit systeem om constructies met IIII te vermijden.
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is of er een nog efficiëntere manier van noteren is dan positionele notatie?
tinus1969
2 jaar geleden
@erotisi. De wetenschappelijke notatie (in de vorm van 6,022 x 10e23) is efficiënter, maar afgeleid van de puur positionele.