Hoe werkt de abc-formule?

Ik bedoel de formule waarmee wiskundige vergelijkingen met de vorm ax kwadraat + bx + c = 0 opgelost kunnen worden. Hoe kan het dat deze formule werkt, en hoe?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Thecis
2 jaar geleden
Dit is de herleiding vanuit de kwadratische formule naar de abc-formule. Kort gezegd, een manier van herschrijven zodat je altijd gehele getallen overhoudt. https://www.google.com/search?q=quadratic+formula+derivation&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=jcWQs8NCVUeKcM%252C8ss0NzTzaFObXM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQdb6DnSTjZ3MEqTvkzw8tBOFO7uA&sa=X&ved=2ahUKEwjw04CA5tLwAhUtA2MBHdYYCEUQ9QF6BAgWEAE&biw=1536&bih=754&dpr=1.25#imgrc=jcWQs8NCVUeKcM

Het beste antwoord

De abc-formule heeft betrekking op kwadratische vergelijkingen van de vorm y = ax2 + bx + c. Als je van zo’n vergelijking een grafiek maakt, levert dat een parabool op. Hierbij zijn a, b en c bekende getallen.
Denk bijvoorbeeld aan de baan van een voorwerp dat wordt afgeschoten en daarna beweegt onder invloed van de zwaartekracht (als de luchtweerstand geen rol van betekenis speelt);
Om de punten te vinden waar zo’n parabool de x-as snijdt, maken we vaak gebruik van de abc-formule. Namelijk: ax2+bx+c=0
(Dan kun je bijvoorbeeld berekenen wanneer het voorwerpt weer de grond raakt).