Hoe groot is de kans dat je twee van de vier antwoorden goed kiest?

Als je zoals bij het tv-spel 50/50 in de finale een vraag krijgt waarbij je 2 antwoorden goed moet kiezen uit een optie van 4....wat is dan het percentage kans dat je goed kiest? Hierbij gok je elk antwoord.

3 jaar geleden
in: Wiskunde
16.7K

Het beste antwoord

BIj het eerste antwoord heb je een 50% (0.5) kans dat je het goed raadt. We gaan er van uit dat je deze goed hebt.
Daarna moet je nog een tweede antwoord goed raden. Er is er nog maar 1 vanuit 3 mogelijke antwoorden. Dat is 33% (0.333) kans.
De kans dat je beide antwoorden goed hebt, puur op gokken, is dat 0.5 x 0.333 = 0.167 = 16.7% kans dat je het goed gokt.
3 jaar geleden
Castle
3 jaar geleden
Mijn vrouwtje zei dat het nog 50% was. Ik had een kansenboom gemaakt en kwam uit op 12 mogelijke uitkomsten. 2 antwoorden/ 12 uitkomsten x 100% = 16,7%. Aangezien ik geen rekenwonder ben wilde ik dit zeker weten. Uw berekening is veel malen makkelijk dan de mijne. Dank hiervoor.