In hoeverre ga ik bij een wandeling met de ronding van de aarde mee ga? Zie hieronder voor meer uitleg.

Ik ben een lange afstandswandelaar. Graag zou ik willen weten in hoeverre ik bij een wandeling met de ronding van de aarde mee ga. Graag krijg ik enig inzicht. Is er een wiskundige die voor mij zou willen berekenen in hoeverre ik met de ronding van de aarde mee ga na 10 kilometer. Met andere woorden: Als ik vanaf mijn vertrekpunt een rechte lijn trek van 10 kilometer, dus niet met de ronding van de aarde mee, hoe ver "zweef" ik dan boven de grond? Graag zou ik dit ook weten voor 30, 50 en 100 kilometer?

3 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht heb je hier wat aan.
https://dizzib.github.io/earth/curve-calc/?d0=30&h0=0&unit=metric
LeonardN
3 jaar geleden
@TurfGraver Die had ik ook gevonden, maar die doet wat anders volgens mij.
Die berekent hoe hoog een object kan zijn zonder dat je het kan zien omdat deze door de horizon/aardecurve geblokkeerd wordt. Wat je er volgens mij wel mee kan (met wat proberen) is bepalen hoe hoog de "heuvel" is waar je overheen loopt als je X aantal km loopt.
Vul in:
metric
1.96m
10km En dan zie je dat h1= ~1.96
Oftewel als de aarde vlak is voor 10 km in plaats van rond, dan zit er bijna 2 meter verschil in hoogte.
Of anders gezegd, als we beiden op 1 meter 95 onze ogen hebben, kunnen we elkaar NET niet zien op een afstand van 10km.
(Dat is als ik de calculator juist begrijp)
TurfGraver
3 jaar geleden
Hij is bedoeld om aan te geven hoeveel van een object achter de horizon verdwijnt.
Maar als je h0 op 0 zet en met d0 de afstand geeft h1 de hoogte van de kromming aan.

Geef als eerste antwoord