Geldt de regel 'Meneer van Daalen Wacht Op Antwoord' nog?

Ik had een plaatjesraadsel op Facebook geplaatst waar bij de uitkomst 5+19x2 is. Zoals ik het 40 jaar geleden geleerd heb begin je met de 19x2 en telt daar de 5 bij op, antwoord is dus 43. Nu beweert men in de reacties op dat raadsel dat kinderen het tegenwoordig niet meer zo leren en de volgorde bepalend is. In het voorbeeld kom je dan op 5+19x2=48. (5+19=24x2).

Nu ben ik al een tijdje niet meer op school geweest, maar kan me niet voorstellen dat tegenwoordig de volgorde in een som wordt aangehouden en vermenigvuldigen (in het voorbeeld) niet meer prioriteit zou hebben.

4 jaar geleden
in: Wiskunde
29.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Typische Facebookpraatjes. De bewerkingsvolgorde is nu inderdaad anders dan dat wij het geleerd hebben, maar er is nog wel steeds een bepaalde volgorde tussen vermenigvuldigen/delen vs. optellen/aftrekken, die niet bepaald wordt door wat eerst komt. Je kunt dit dus als contrareactie geven:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde#Moderne_volgorde
Thecis
4 jaar geleden
Er zijn heel veel "experts" op facebook. Gelukkig zit ik er niet op.

Antwoorden (3)

Nee, dat geldt al jaren gelukkig niet meer, en nu loopt Nederland dus weer gelijk aan de rest van de wereld.

Overigens betekent dat niet dat er GEEN bewerkingsvolgorde meer is, dus de bewering op Facebook klopt al helemaal niet.

https://www.beterrekenen.nl/website/?pag=34&subid=1&zoek=10
"
Bewerkingsvolgorde: Meneer Van Dalen?

Vroeger leerde je op school dat vermenigvuldigen vóór delen gaat. Daar was een ezelsbruggetje voor: meneer Van Dalen wacht Op Antwoord. De O en de A stonden voor Optellen en Aftrekken. Tegenwoordig zijn vermenigvuldigen en delen gelijkwaardig. Je doet deze bewerkingen in de volgorde zoals ze in de opgave staan. Dat geldt ook voor optellen en aftrekken. Daardoor kom je soms op heel andere uitkomsten:

De som 16 : 2 x 4 geeft tegenwoordig de uitkomst 32, want 16 : 2 = 8 en 8 x 4 = 32.

Vroeger moest je eerst 2x4=8 uitrekenen en daarna 16:8=2. Dit is tegenwoordig fout.
"

Het antwoord op de som is dus nog steed 43.
===
https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/22218

De nieuwe regel
Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen (HMWVDOA – regel)
Vanaf 1990 is internationaal het ezelsbruggetje Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord verdwenen. Hierna zijn nieuwe afspraken gemaakt over de volgorde van samengestelde rekenbewerkingen.
Vermoedelijk was deze aanpassing noodzakelijk door de aanpassing van de programmeertaal (voor latere computer) in de jaren zestig en zeventig. De goede digitale rekenmachine en digitale rekenautomaat zijn ook hierop gebaseerd.
Toegevoegd op 15 april 2020 12:25: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank je, mysterie opgelost. Gelukkig gaan delen/vermenigvuldigen nog wel voor aftrekken/optellen, anders zou ik echt los geweest zijn bij zoiets ogenschijnlijk simpels.
Thecis
4 jaar geleden
Mooi snelle reactie ;-) +
ronron1212
4 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde
LeonardN
4 jaar geleden
@ronron1212 Wat is de reden voor het geven van die link, die ondertussen al 3 maal gegeven is?
Nee, die regel geldt niet meer.
De moderne volgorde, die in de Nederlandse wiskundeschoolboeken beschreven en geoefend wordt:
1. haakjes;
2. machtsverheffen en worteltrekken
3. vermenigvuldigen en delen
4. optellen en aftrekken
Een ezelsbruggetje voor deze volgorde is: hoe moeten wij van de onvoldoendes afkomen?.
Toegevoegd op 15 april 2020 12:14: tekst
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Thanks, duidelijk. Ik vond een ezelsbruggetje ' Hare Majesteit Verhandelt Drugs Op Aruba' ....
Thecis
4 jaar geleden
Mooi snelle reactie ;-) +
Antoni
4 jaar geleden
In 'Hare Majesteit Verhandelt Drugs Op Aruba' ontbreekt de W van worteltrekken.
LeonardN
4 jaar geleden
Hare Majesteit Verhandelt Drugs Op Aruba Misschien:
Hare Majesteit Wilhelmina, Verhandelt Drugs, Op Aruba
De rekenregels gelden nog steeds!
Het kan wel zijn dat het nu op een latere leeftijd geleerd wordt, maar vanuit de wiskunde gaat vermenigvuldigen nog steeds voor op optellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bewerkingsvolgorde

Er is wel íets veranderd. Namelijk dat worteltrekken op dezelfde hoogte staat als het machtsverheffen (is ook hetzelfde, de (2e machts)wortel = x^1/2)

Het tegenwoordige ezelsbruggetje is "Een ezelsbruggetje voor deze volgorde exclusief aanwijzingen voor gelijkwaardigheid, is: Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen.".

Het antwoord wat u geeft als oplossing van de som klopt dus.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank je Thecis. En daaruit volgt dat 48 nog steeds onjuist is.
LeonardN
4 jaar geleden
"Namelijk dat worteltrekken op dezelfde hoogte staat als het machtsverheffen"
Dat is niet het enige wat veranderd is. Vermenigvuldigen en delen zijn ook op gelijke hoogte komen te staan, waar ze bij de oude volgorde (MVDWAO) vermenigvuldigen voor delen kwam. Zelfde ook weer voor optellen aftrekken. Alle gelijkwaardige bewerkingen zijn dus allemaal gelijkwaardig geworden. M-V-D-W-O-A
H-MW-VD-OA Oud: 6:2x3 = 6:6 = 1
Nu: 6:2x3 = 3x3 = 9
Thecis
4 jaar geleden
Klopt. Vaan oorsprong was het niet gelijkwaardig kennelijk. Maar toen ik de Meneer Van Dalen leerde, werd het met díe rekenregel al wel als gelijkwaardig behandeld. Om de haakjes mee te nemen, noemde we het ook wel Het Mannetje Van Dalen. Het wortelbroeken stond bij mij echter ook laag. Dus ja, dat was echt veranderd. Het delen en vermenigvuldigen was al gelijk, zo werd dat ik mijn tijd les gegeven (ik zat wrs in een transitieperiode).