hoe werkt het zendapparatuur waarmee de Apollo met elkaar communiceren op de maan?

in de ruimte is geen lucht en het vacuüm en lucht is er nodig om geluidsgolven te verzenden

4 jaar geleden
in: Wiskunde
2.2K
Thecis
4 jaar geleden
Er is geen lucht nodig voor radiogolven. Voor geluid is er wel lucht nodig maar voor radiogolven (elektromagnetische straling) niet. In de helmen is wel lucht, dus dan kan je de speakers gebruiken zodat je het ook hoort in je helm.

Antwoorden (1)

Er is een verschil tussen geluidsgolven en radiogolven. Deze laagste zijn elektromagnetische golven en die hebben geen lucht nodig voor transport. Zowel tussen maan en aarde als tussen Apollo en bemanning wordt gewerkt met radiocontact.
Elektromagnetische straling is de voortplanting door de ruimte van elektrische en magnetische oscillaties (trillingen). Licht is een vorm van elektromagnetische straling. Alle soorten elektromagnetische straling hebben in het vacuüm een snelheid gelijk aan de lichtsnelheid.
Een radiogolf, ook radiofrequente (RF) straling genoemd, is een golf in de vorm van elektromagnetische straling met golflengten uiteenlopend van ruwweg duizend kilometer tot een millimeter, dus in het frequentiegebied van enkele honderden Hz tot enkele honderden GHz