Wie heeft pi uitgevonden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Wiskunde
3.4K
LeonardN
4 jaar geleden
Pi is geen uitvinding. Het is een getal dat de omtrek van een cirkel ten opzichte van zijn diameter weergeeft. De betere vraag is dus:
Wie heeft pi voor het eerst proberen te benaderen/berekenen?
En dat weten we niet. Net zoals we niet weten wie het wiel heeft uitgevonden. Al in de oudheid wist men dat pi ongeveer 3 was of al 3,14.
Toen heeft het nog eeuwen geduurd voor we de juiste methode vonden om pi juist te benaderen.
De Chinezen zouden er al vroeg mee bezig geweest zijn (maar hoeven niet de eerste geweest zijn), ook Babyloniërs en Egyptenaren zouden al vroege pogingen hebben ondernomen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pi#History Hier wordt het beter uitgelegd:
https://www.exploratorium.edu/pi/history-of-pi
We weten dus van de Babyloniërs dat zij er mee bezig waren, maar dat kan komen omdat we van hen wel overleveringen hebben en van voorgangers niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat wordt hier dan weer beschreven:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pi#Adoption_of_the_symbol_π En zo zie je dat als je die hele pagina een beetje doorleest pi een hele geschiedenis kent van volkeren en mensen die er aan bijgedragen hebben, met steeds meer realisatie en betere benadering.

Antwoorden (1)

Of pi is uitgevonden, dat weet ik niet. Het bestaan van pi is gebaseerd op geschriften (op kleitabletten) uit de oudheid. In die tijd werd de waarde van pi geschat
Maar degene, die pi als eerste wiskundig benaderde was de Griekse wiskundige Archimedes. Pi wordt daarom ook wel de constante van Archimedes genoemd. Hij berekende, dat de waarde van pi moest zitten tussen 223/71 en 22,7. Het gemiddelde van deze twee getallen is 3,141851.....
Voor Archimedes
ik bedoel:
"... de waarde van pi moet zitten tussen 223/7 en 22/7" (i.p.v tussen 223/7 en 22,7)
Toegevoegd op 29 juni 2019 17:31: tekst
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
22/7 zal je bedoelen in plaats van 22,7.
AnnBoo8146
4 jaar geleden
@Atoni, je hebt gelijk.