Hoe bepaal je de vierdegraadsfunctie die deze eigenschappen heeft?

Deze vierdegraadsfunctie heeft een dubbel nulpunt (3 ; 0), gaat door de oorsprong (0 ; 0) en gaat door de punten A(2 ; 6) en B(4 ; 28). Hoe stel je de vierdegraadsvergelijking met deze eigenschappen algebraïsch op.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wiskunde
8K

Antwoorden (2)

Een algemene vierdegraadsfunctie heeft de vorm

f(x) = A x^4 + B x^3 +C x^2 + D x + E = 0

met A, B, C, D, E nader te bepalen constanten. De standaard werkwijze is dat je alle nulpunten invult met waarden voor x, een stelsel van 5 vergelijkingen met 5 onbekenden krijgt, die je vervolgens kunt oplossen.

Maar in dit geval kan het gelukkig een stuk gemakkelijker, omdat we al 3 nulpunen hebben, namelijk (3,0) (dubbel) en (0,0).

Dat betekent dus dat de vergelijking voor x=3 gelijk aan 0 is, en dàt betekent weer dat deze vergelijking geschreven moet kunnen worden als

(x-3) * <een derdegraadsvergelijking> = 0

Omdat we weten dat x=3 twéé keer een nulpunt is en x= 0 ook kunnen we deze vergelijking meteen schrijven als

(x-3) * (x -3) * x <een eerstegraadsvergelijking> = 0

Schrijven we voor het gemak even
g(x) = (x-3) * (x -3) * x = (x-3)^2 * x

en
e(x) = ax +b voor de nader te bepalen eerstegraadsvergelijking dan hebben we dus

f(x) = g(x) * e(x)

Nu geldt dat

g(2) = (2-3)^2 * 2 = 2
g(4) = (4-3)^2 * 4 = 4

dus als

f(2) = 6= g(2) * e(2) = 2 * e(2) -> e(2) = 3
f(4) = 28 = g(4) * e(4) = 4 * e(4) -> e(4) = 7

Met andere woorden, e(x) moet dan door (2,3) en (4,7) lopen.
ofwel
a*2 +b = 3
a*4 +b = 7

levert ons op
e(x)= 2x - 1

zodat de totale vierdegraadsvergelijking wordt

f(x) = x * (x-3)^2 * (2x -1)

Als je dat fijn vindt (of je leraar) kan je deze vergelijking nog verder omschrijven naar de standaardvorm

f(x) = 2x^4 - 13 x^3 + 24x^2 - 9x

en controleren dat
f(0) =0
f(3) = 2 * 81 - 13* 27 + 24* 9 - 9*3 = 162 - 351 + 216-27 = 0 klopt
f(2) = 2 * 16 - 13* 8 + 24 * 4 - 9 * 2 = 32 - 104 + 96 - 18 = 6 klopt
f(4) = 2 * 256 - 13 * 64 + 24* 16 - 9*4 = 512 - 832 + 384 - 36 = 28 klopt.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Een vierdegraads functie is f(x) = A x^4 + B x^3 +C x^2 + D x + E, zonder nul er achter.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik ben in mijn antwoord sowieso wat slordig geweest met de termen "vergelijking" en "functie" zie ik nu.
Reddie
5 jaar geleden
En het kan ook simpeler, overzichtelijker en sneller.
Zie mijn antwoord.
kierkegaard47
5 jaar geleden
Je doet qua methode precies hetzelfde als ik uiteindelijk, dus "sneller" zou ik niet zeggen. Wel heb je het korter opgeschreven, met minder tussenstappen.
Iets korter en overzichtelijker dan kierkegaard:

4de graads functie algemeen: f(x)= x^4 + ax^3 + bx^2 + cx + d

Twee nulpunten in (3 ; 0) betekent 2 factoren (x-3) (=0 voor x=3)
Een nulpunt in (0 ; 0) betekent een factor x (=0 voor x=0)
f(x) begint dus met (x-3) · (x-3) · (x)

Om x^4 te maken hebben nog een factor met x nodig -> (ax+b)
f(x) = (x-3) · (x-3) · (x) · (ax + b)

We hebben nu nog 2 onbekenden, a en b
En we hebben nog 2 punten, A(2 ; 6) en B(4 ; 28)

Gaat door (2 ; 6) vul voor x de waarde 2 in
f(2) = (2-3) · (2-3) · 2 · (2a + b)
= 2 · (2a + b) = 6 (*)

Gaat door (4 ; 28) vul voor x de waarde 4 in
f(4) = (4-3) · (4-3) · 4 · (4a + b)
= 4 · (4a + b) = 28 (**)

(*) 2a+b=3
(**) 4a+b=7
a=2, b=1

En nu de hele formule opschrijven / uitwerken

((((P.S., het heeft me wel een uur gekost om de beste volgorde te vinden))))
Er is een minnetje weggevallen.
a=2, b= -1
Toegevoegd op 01 december 2018 20:57: tekst
Reddie
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zeer erg bedankt, dit helpt zeker!