Wat is de kiesdeler bij 3 personen waarbij er 2 functies zijn, dus 2 verkozen moeten worden?

Je wilt een stemming doen. Je hebt 2 functies. Je stelt 3 personen voor om op te stemmen. Iedereen die stemt mag dan op 2 personen een stem uitbrengen. Wat is dan de kiesdeler?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
1.7K
Erna55
6 jaar geleden
Dit hangt af van het aantal personen dat mag stemmen.
Antoni
6 jaar geleden
Nee, @Erna55, niet van het aantal personen dat mag stemmen, maar van het aantal personen dat daadwerkelijk stemt.

Antwoorden (1)

De kiesdeler is het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal in te vullen plaatsen, en heeft niets te maken met het aantal kandidaten. In jouw voorbeeld kun je dat niet berekenen omdat niet bekend is hoeveel personen er gaan stemmen.