Hoe bereken ik de afstand tussen 2 punten op een cirkel?

Ik bedoel niet de rechte lijn tussen die 2 punten maar langs de omtreklijn.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
5.9K
kierkegaard47
6 jaar geleden
De gehele omtrek langs een cirkel is gelijk aan 2*Pi * r (waarbij r de straal van de cirkel is). Heb je bv. een cirkel met een straal van 1 (ofwel een diameter van 2) dan is daarmee de omtrek ongeveer 6.28 (omdat Pi ongeveer 3.14 is). Een volledige cirkelomtrek komt overeen met één 'omwenteling' van 360 graden Als je dus de hoek 'x' (in graden) zou weten tussen de twee lijnen (de lijn van het middelpunt van de cirkel naar punt A op de cirkelomtrek en de lijn van het middelpunt van de cirkel naar het andere punt B op de cirkelomtrek) met elkaar maken, dan kan je de afstand over de cirkelomtrek uitrekenen met de formule x/360 * r * 2 * Pi. Bijvoorbeeld, stel dat de twee lijnen op een cirkel met een straal 1 een hoek van 60 graden maken. Dan is de afstand dus:
60/360*2*Pi*1 =1/3 * Pi = (ongeveer 1.04 ). (zie ook hier voor evt illustraties (artikel is wel in het engels:
http://www.dummies.com/education/math/calculus/how-to-determine-the-length-of-an-arc/ )
kierkegaard47
6 jaar geleden
(Weet niet helemaal zeker of dit de precieze bedoeling van je vraag was, vandaar maar als reactie geplaatst).

Antwoorden (1)

Trek vanaf de twee punten lijnen naar het middelpunt.
Meet de hoek van deze lijnen, en bereken hoeveel procent dat is van 360.
Bereken aan de hand van de straal de omtrek, en neem daar dan dat percentage van.