Is een kwadraat van een oneven getal altijd alleen maar deelbaar door zijn eigen wortel?

En daarmee een soort semi-priemgetal? Kwam ineens in me op.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
2.4K

Antwoorden (1)

Nee, want een oneven getal kan zelf ook deelbaar zijn. Neem bijvoorbeeld 9. Het kwadraat is 81. Maar 9 is ook deelbaar door 3. 81 is dan ook deelbaar door 3.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
O ja, dat klopt natuurlijk. Maar verder denkend, 81 is deelbaar door 3, 9 en 27 (en uiteraard 1 en 81), dus 3 tot de macht x. 243 is alleen deelbaar door 3, 9, 27 en 81. Kan er even de vinger niet op leggen maar er is wel iets aan de hand met de kwadraten van oneven getallen, iets dat niet geldt voor de kwadraten van even getallen.
kierkegaard47
6 jaar geleden
Een ander voorbeeld dan waarbij twee verschillende 'dubbele' priemfactoren een rol spelen? 225 is het kwadraat van 15, wat weer 3*5 is . Als gevolg daarvan is 225 deelbaar door 3, door 5, door 9 , door 15, en door 25.