Hoe noem je het verband in de volgende formule?

Het betreft de formule y = 30,83 * x^-0,6961, ofwel het verband y = 1/x^0,6961.

Deze formule volgt uit datarijen in Numbers. Bij formules als y = 1/x kun je bijvoorbeeld zeggen dat dit een omgekeerd evenredig verband is, of bij y = √x kun je het hebben over een wortelverband.

Weet iemand hoe je het verband van mijn formule noemt? Ik zal zelf te denken aan een omgekeerd exponentieel verband of omgekeerd machtsverband.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
3.4K

Antwoorden (4)

Is iets hyperbolerigs toch?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja er komt inderdaad een hyperbool uit. Ik zal een foto toevoegen.
Dat heet een exponentieel verband.
(Niet hyperbool, dus)
Reddie
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Omgekeerd exponentieel is ook exponentieel.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een exponentieel verband is een grafiek van de vorm y = b * g^x. dat is dit zeker niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De formule is y = 30,83 * x^-0,6961,
Dat is toch hetzelfde als y * x^0.6961 = 30.83
y * x = 30.83 zou een zuivere hyperbool zijn, vandaar mijn antwoord "iets hyperbolerigs". Het is wel 50 jaar geleden, maar dat weet ik nog wel.
Reddie
6 jaar geleden
@tommert, je hebt gelijk. Niet exponentieel dus.
Reddie
6 jaar geleden
@spaansebrabander, ik heb inderdaad niet goed gekeken.
Het is geen hyperbool (iets met y = 1/x) en ook niet exponentieel (iets met y = a * b^x) maar het is een machtsverband (iets met y = a * x^b).

Ik kan er helaas niks anders van maken...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een formule in de vorm y=a.x^b heet simpelweg een machtsverband.