Heb je een grotere kans om te winnen met een dobbelsteen waar 1, 3, 3, 4, 5, 6 op staat i.p.v. een reguliere dobbelsteen?

Als je beiden 1 keer mag gooien, heb je dan met de speciale dobbelsteen meer kans om een hoger getal dan de ander te gooien? Of maakt dit niet uit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de ander dezelfde dobbelsteen gebruikt maakt het niet uit (maar mss bedoel je dat niet? ;-) )

Antwoorden (2)

Ja, want de kans op alle nrs. 1,4,5 en 6 is gelijk maar voor de kans op een 2 heb je met de speciale dobbelsteen dezelfde kans op een (extra) 3.
6 jaar geleden
De 2 is dus vervangen door een extra drie. Je maakt daardoor een (kleine) extra kans om een hoger getal dan je tegenstander te gooien, want elke keer dat je 2 gooit krijg je een 3.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je hebt het gemiddelde aantal ogen dat je gooit met deze aanpassing verhoogt van 21/6=3,5 naar 22/6=3,67.