Waar komt deze -1 vandaan?

N= 3t^-1,12/2t * t^3,15 = 1*1/2t^-1,12-1 * t^3,15

Waar komt in de ^-1,12-1 die -1 vandaan???

Picture for question
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wiskunde
1.6K

Antwoorden (2)

Dat is de t die onder de streep staat bij '2t'. 1/t kan je ook schrijven als 't tot de macht -1' ofwel t^-1

Wat ze doen is alle 'machten van t' bij elkaar stoppen. Boven de streep heb je 't tot de macht -1,12' en onder de streep heb je een 't tot de macht 1'. Maar delen door 't tot de macht 1' is hetzelfde als vermenigvuldigen met 't tot de macht -1'. Die mag je dus bij de 't tot de macht -1,12' optellen. Resultaat: t tot de macht -2,12.

Daarna pakken ze ook nog die +3,15 er bij. Eindresultaat: -1,12 - 1 + 3,15 = 1,03
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je deelt 3t^-1,12 door 2t.
Als je een macht (-1,12) deelt door t, wordt die macht met 1 verminderd. Dus -1,12 - 1.

Stel: je deelt t^3 door t. Dat wordt t^2. De macht wordt 3-1=2. Want t^3 = t * t * t. Deel je dat door t, dan blijft t * t over, dus t^2.

Hetzelfde gaat op voor t^-1,12. Deel je dat door t, dan vermindert de macht met 1, dus t^-2,12.
-1,12 - 1 = -2,12

Hier deel je niet door t, maar door 2t. Dat betekent niet dat je deelt door (t * t) maar ( t + t). De macht wordt dus niet met 2 verminderd, maar -1. Het geheel wordt wel door 2 gedeeld, dus 3 t^-1,12 wordt 1,5 t^-2,12