Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe deel je twee partiele afgeleides (naar hetzelfde) over elkaar?

In mijn college wordt zonder bewijs aangenomen dat (dr/dt)/(dq/dt) = dr/dt geldt (met r een plaatsvector en q een scalair). Dit wordt echter nergens bewezen. Kan je altijd zonder meer hetgene waarnaar iets wordt afgeleid (in dit geval dt) wegstrepen als het aan beide kanten van een quotient staat? En zo ja, hoe bewijs je dit?

In het college wordt dit niet genoemd maar ik ben er wel benieuwd naar. Googlen bracht me niets verder :(

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In jouw formule klopt er iets niet; vermoedelijk bedoel je:

(dr/dt)/(dq/dt) = dr/dq

In het algemeen moet je voorzichtig zijn met zomaar 'wegstrepen' of met afgeleiden geschreven in de vorm dy/dx gewoon te behandelen als breuken. Maar als r = r(q) een functie van q is en q = q(t) op zijn beurt een functie van t is, dan geldt voor de samengestelde functie r(q(t)) volgens de kettingregel:

(dr/dt) = (dr/dq) * (dq/dt)

Deel in deze formule beide leden door dq/dt, de afgeleide van q naar t, en jouw formule volgt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding