Waarom heet de wiskundige wortel in het Engels "Square Root" en niet "Root"?

Heeft het er wellicht mee te maken dat een standaard wortel een tweedemachtswortel is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wiskunde
11.3K

Het beste antwoord

Square root betekent inderdaad tweedemachtswortel. In het Nederlands kun je ook vierkantswortel zeggen. Die benamingen zijn ontstaan doordat je die nodig hebt bij het berekenen van de zijde van een vierkant als je de oppervlakte weet.
Analoog hieraan: derdemachtswortel heet ook wel (minder gebruikelijk) kubieke wortel of in het Engels cube root. Daarmee bereken je de zijde van een kubus als je de inhoud weet.
WimNobel
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Wist ik niet, +

Andere antwoorden (1)

'Root' betekent in deze context eerder oorsprong dan wortel. Het berekenen van een wortel is een bepaald oppervlakte in een vierkant gepropt te krijgen en dan te kijken wat de afmetingen van dat vierkant zijn. Met een derdemachtswortel zou dit een kubus zijn. Om het onderscheid hier tussen te maken zeggen ze 'square root' (oorsprong van het vierkant).