Vroeger paste herders in West-Afrika een slimme methode toe om hun schapen te tellen. Ze lieten de schapen een voor een langslopen. Bij ieder dier regen ze een schelp aan een witte wollen draad. Bij het tiende schaap haalde ze alle schelpen van de witte draad af, en regen ze er een aan een blauwe draad. Daarna gingen ze weer verder met schelpen aan de witte draad rijgen, tot het twintigste schaap, enzovoort.Bij tien schelpen aan de blauwe draad werd alles eraf gehaald en werd er een schelp aan een rode draad geregen.
Deze primitieve manier van tellen zou later de grondslag worden van ons tientallig getallenstelsel. De pakketjes van schapen die de schelpen moesten voorstellen, zijn nu de tientallen, honderdtallen, enzovoorts.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pff je bent exact 21 seconden eerder :). Ik verwijder mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom geen 9 of 11 schelpen ?
Of nog beter 12, dat heeft relatief veel gehele delers en rekent dus nog makkelijker.
tinus1969
9 jaar geleden
Waar heeft deze werkstukmaker zijn info eigenlijk vandaan? Wat maakt de west-afrikaners zo speciaal; en als zij de eersten waren, is hun kennis dan wel verspreid?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat waren wel héél makke schapen. Ik zie dat zo vóór me: schaap #11 blijft netjes staan wachten tot de herder de schelpen van z'n draadje af heeft gehaald en een nieuw draadje van een andere kleur pakt.
Bovenstaand antwoord geeft geen antwoord op de vraag waar het positioneel stelsel vandaan is gekomen. Dit is -samen met de nul- in India uitgevonden; ergens in de eerste eeuwen van onze jaartelling.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De cijfer nul komt uit Mesopotamië?
tinus1969
9 jaar geleden
Hmm, wiki meldt het eigenlijk omgekeerd:
http://en.wikipedia.org/wiki/0_%28number%29#Mesopotamia Het positionele systeem is blijkbaar voor het eerst gebruikt in Mesopotamië, maar de nul (en de perfectionering van het systeem) komen uit India.
We tellen zeer waarschijnlijk tot tien vanwege het aantal vingers op onze handen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens hadden we beter met 12 vingers geboren kunnen worden:

http://io9.com/5977095/why-we-should-switch-to-a-base-12-counting-system
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Er is eeuwen lang via de vingers geteld. Sommige mensen doen het nog steeds en er zijn er ook die zelfs niet tot tien kunnen tellen.
Het dozijn werd door de handel gebruik, men kon 12 dezelfde voorwerpen verpakken als een vierkant, maar dat maakt het dozijn niet tot een 12-tallig stelsel, zoals de futurist George Dvorsky graag zou willen. Hij heeft wel enkele medestanders, maar zeer weinig volgelingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mensen willen geen ander beter systeem, ze willen namelijk weinig of geen verandering. Alleen verbeteringen van het huidige systeem kunnen zo doorgevoerd worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat, een citaat van Thomas Woodrow Wilson (28ste president van de VS) is hier wel van toepassing en kennis- vermeerderend, hoewel dat laatste erg subjectief is. "Als je vijanden wilt maken, doe dan een poging iets te veranderen"