Wanneer is een getal compleet gefactoriseerd?

kan iemand dat in mensentaal zeggen?

Toegevoegd na 54 minuten:
ik zal de context er nog even bij geven (had ik misschien beter meteen kunnen doen): http://mersennewiki.org/index.php/Primality_test
achter Lucas Test.

ik bedoel dus compleet gefactoriseerd als zijnde een eigenschap van een getal. ten minste ik denk dat ze dat bedoelen.

kan iemand misschien een voorbeeld geven van een compleet gefactoriseerd getal en waarom dat getal compleet gefactoriseerd is?

Toegevoegd na 57 minuten:
ik snap het denk ik al. Klopt het dat een getal compleet gefactoriseerd is als het enkel door priemgetallen deelbaar is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wiskunde
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat je bedoelt dat je getallen kunt schrijven als product van priemgetallen. Het factoriseren is dan voltooid als er alleen nog priemgetallen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er alleen nog maar getallen staan die niet meer in factoren op te delen zijn.
dus: 18 = 6 x 3 (nu is zes nog te ‘factoriseren’)
dus 6 x 3 = 2 x 3 x 3 (nu zijn er alleen nog maar getallen die niet meer te ‘factoriseren’ zijn.

Eigenlijk is dit hetzelfde als het eerste antwoord, maar dan eenvoudiger gezegd. Hoop ik.
14 jaar geleden
Ieder getal kun je opdelen in "faktoren", dit zijn de priemgetallen, die met elkaar vermenigvuldigt het oorspronkelijke getal geven.

30=2x3x5 ... 60=2x2x3x5, 63=3x3x7, etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft dus ook met kennis van de mensheid te maken. Elk getal is nl volledig te factoriseren alleen weten we soms niet welke factoren.
Soms weet een partij de factorisatie wel en de ander niet. Dat wordt gebruikt bij de beveiliging van websites (SSL). Is dat getal dan gefactoriseerd? Vaak een product van twee grote priemgetallen.
Hoeveel mensen moeten de factorisatie weten voordat je het "gefactoriseerd" wilt noemen?