Hoeveel pond gaan er in een kilo?

Ik dacht altijd dat 1 pond 500 gram was, en dus 2 pond in een kilo.
Maar ik zie diverse pond naar kilo's converters een andere verhouding aangeven. Maar als ik bijvoorbeeld op de website:
http://www.metric-conversions.org/nl/gewicht/ponden-naar-kilogrammen.htm
5 pond invul, komt er iets heel anders uit...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
100.5K

Antwoorden (3)

De maateenheid pond, met het gewicht van een halve kilo, bestaat officieel niet meer. Oudere personen gebruiken deze nog wel vaak, en zij bedoelen dan inderdaad 500 gram.

Maar in de omrekentabellen bedoelt men de Engelse maateenheid pound (wat in het Nederlands vertaald ook pond wordt). Een pound komt overeen met 0,45359237 kilogram. En dat is dus lastig om te rekenen naar kilogrammen.
9 jaar geleden
Het oorspronkelijke Nederlandse pond was 480 gram, (al waren er veel lokale verschillen)
Toen er werd overgestapt naar het metrieke stelsel werd het pond overal vastgesteld op 1 kilo. Omdat de mensen daar niet aan konden wennen, werd de eenheid later weer vastgesteld op een halve kilo. Dat kwam dichterbij het oorspronkelijke pond. In 1937 is het pond officieel afgeschaft, maar in de volksmond is een halve kilo nog steeds een pond.
Het pond waar ze het in "jouw" website over hebben is het Engelse pond. Het pond had overal een andere waarde. In Vlaanderen was het pond bijvoorbeeld 433 gram. En vanwege al die verschillen is men overgestapt op het metrieke stelsel. Behalve in Engeland natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus,het pond (ter waarde van een halve kilogram) is inderdaad officieel afgeschaft met de IJkwet van 1937. Maar de volksmond heeft het gewonnen tot nu toe.
1 pond is 5 ons en 2 pond is een kilo! Vroeger geleerd van mijn moeder om mijn handen te gebruiken 2 handen is samen 1 kilo en 1 hand heeft 5 vingers dat zijn de ons en