Hoeveel m2 per persoon?

Stel dat aan elke inwoner van de wereld grond wordt toegewezen, en de wereld dus op gedeeld zou worden per persoon. Hoeveel vierkante meter grond zou je dan krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wiskunde
14.9K

Antwoorden (2)

Het aardoppervlak bestaat uit ongeveer 144,5 miljoen km² land. De rest (365,5 miljoen km²) is met water bedekt.

Er zijn ongeveer 7 miljard mensen op aarde.

144.500.000 / 7.000.000.000 = 0,0206 km².

Toegevoegd na 4 minuten:
Dat is 20.600 m² per inwoner.
9 jaar geleden
Men kan ook starten vanuit het die van de ecologische voetafdruk.
Deze zegt dat de aarde maar een capaciteit heeft van 1,8 hectare per persoon, dus 18000 vierkante meter. Hoe meer mensen, hoe minder hectare per persoon. In het westen zitten we hier al snel aan het 3 tot 5 vouw van deze 1,8 hectare zonder het te beseffen (alles is zo mooi gecentreerd dat we bijna nooit de industriegebieden zien, en vaak wordt er gewoon ingevoerd van het buitenland).

Met deze berekening is er rekening gehouden met een ecologisch evenwicht, dus dat betekent dat wij dus ook vis uit de zee eten, dus het beviste zeeoppervlakte wordt meegerekend, maar ook alles wat nodig is om de lucht te zuiveren (wij vervuilen de lucht niet perse met ademen, maar met transport en industrie). Het klinkt misschien weinig zo 1,8 hectare per inwoner als we kijken naar de oppervlakte van de aarde en het aantal mensen, maar we moeten er rekening mee houden dat er onbewoonbare gebieden zijn (bv. Woestijn), en er is dan nog het feit dat wij niet de enigste zijn op deze planeet. We zijn afhankelijk van de natuur (het grootste voorbeeld is het fel verminderen van de bijenpopulatie die onze grootste plantenbestuiver is) en we dus ook ruimte moeten overlaten voor natuur. Zo komt men dus uit op 1,8 hectare per wereldbewoner. Wat voor een mens een immens grondgebied lijkt, en zeker te groot om eens snel op de zondag het gazon af te rijden, maar probeer maar eens zelfvoorzienend te leven, maar volledig zelfvoorzienend (dus ook kleren, transport, eten, ....) op 1,8 hectare. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zou een heel grote opoffering van luxe zijn.